Coronacrisis zorgt voor snellere adoptie digitaal ondertekenen bij Florius

08 juni 2020 Banken.nl

Per afgelopen week kunnen consumenten die een hypotheek regelen via Florius het volledige proces op afstand afhandelen via digitaal ondertekenen. De maatregel komt juist nu extra van pas, maar Florius bestempelt de ontwikkeling ook als innovatieve oplossing voor de lange termijn. 

In allerijl heeft de coronacrisis een enorme invloed uitgeoefend op hoe men in de maatschappij met elkaar omgaat. Niet in de laatste bedrijven hoe consumenten en bedrijven op een veilige manier met elkaar in contact kunnen blijven. Financieel dienstverleners stapten massaal over op videobellen en andere vormen van ondersteuning op afstand. Maar een hypotheektraject volledig digitaal doorlopen en afhandelen, dat wat nog een ander paar mouwen. 

Sinds afgelopen week kunnen klanten van Florius – onderdeel van ABN AMRO – alle benodigde documenten veilig en digitaal ondertekenen. Een gang naar een fysiek kantoor is dus niet meer per se nodig. Ondertekenen is mogelijk via de inlogmethode van hun eigen bank (iDIN). Wel is hiervoor een Mijn Florius-account nodig, maar die kunnen consumenten zelf aanmaken. Uiteindelijk blijft de adviseur wel ‘in de lead’, zoals dat met een anglicisme moet heten. Deze stuurt de ondertekende documenten door naar zijn Florius-acceptatieteam.

“Wij denken graag mee met onze klanten en luisteren goed naar de adviseurs. Daarom kunnen klant en adviseur nu samen de totale hypotheek online bij ons aanvragen”, legt Karin Polman uit, directeur van Florius. “Het digitaal ondertekenen van alle documenten maakt de hypotheekaanvraag simpel, snel en locatie-onafhankelijk. Hiermee komt Florius tegemoet aan een breed gedragen wens van adviseurs.”

Het initiatief van Florius is niet het enige waaraan momenteel gewerkt wordt. De Nationale Hypotheekbond schreef onlangs een testfase uit voor hypotheekadviseurs om digitaal ondertekenen eens uit te proberen. Ook daar gold de corona-pandemie als een voorname katalysator voor het plan.