Mastercard helpt banken bij ontwikkeling milieuvriendelijke betaalkaarten
Mastercard lanceert een nieuw programma waarmee het banken en andere kaartuitgevende instanties wil ondersteunen bij het vergroenen van hun betaalpassen. Uiteraard in figuurlijke zin, door gebruik te maken van gerecyled plastic, biologisch afbreekbaar plastic en plastic dat uit de oceaan gevist is.
Mastercard stelt zich de laatste jaren meer en meer op als technologiebedrijf met een brede focus. Maar wie op straat mensen zou vragen waar ze als eerste aan denken bij de naam Mastercard zal het merendeel vermoedelijk toch ‘betaalkaart’ of ‘creditcard’ zeggen. En dat is ook niet verwonderlijk, gezien de naam en de geschiedenis van Mastercard.
Ondanks alle nieuwe initiatieven waar de Amerikaanse onderneming zich op richt, blijven ze ook investeren in de ontwikkeling van betaalkaarten. Recent leidde dat tot de introductie van True Name-betaalkaarten, maar nu richt men zich specifiek op het materiaal van betaalkaarten. Die zijn sinds hun bestaan gemaakt van plastic, veelal van pvc, het soort plastic waar ook veel regenpijpen van zijn gemaakt. Jaarlijks worden er zo’n zes miljard van geproduceerd. Wie ze allemaal achter elkaar zou leggen kan ruim tien keer de evenaar rond. Per geldigheidscyclus zorgen ze wereldwijd bovendien voor 5,7 miljoen ton afval.
In 2018 startte Mastercard daarom al met het zogeheten Green Payments Partnership (GPP), gericht op het terugdringen van nieuw – niet gerecycled – plastic. Het nieuwe programma richt zich actief op alternatieven, waaronder gerecycled plastic, biologisch afbreekbaar plastic en plastic afkomstig uit de oceanen.
“Ons doel is simpel: we willen banken helpen met het aanbieden van meer milieuvriendelijke betaalkaarten en we nemen concrete stappen om die veranderingen mogelijk te maken”, zegt Ajay Bhalla, president Cyber & Intelligence bij Mastercard. “Op deze manier wint iedereen: het is beter voor het milieu, voor de business en het voldoet aan veranderende klantwensen.”
Mondiale interesse
Al met al is de betaalpas zelf slechts een klein onderdeel van de dienstverlening richting klanten. Toch kunnen banken het voeren van een milieuvriendelijk alternatief wel voor marketing- of pr-doeleinden gebruiken. Er is dan ook de nodige interesse voor het Mastercard-programma. Inmiddels zijn wereldwijd al zo’n zestig financiële instellingen gestart met het aanbieden van milieuvriendelijke betaalkaarten, waaronder gerenommeerde namen als Santander en Crédit Agricole.