Mastercard start BI-platform Market Trends voor Europese banken
Market Trends is een recent door Mastercard opgericht Business Intelligence-platform. Banken en andere financiële instellingen kunnen hierop terecht voor uitgebreid inzicht in relevante onderwerpen zoals betalingen, branchetrends en de concurrentie. Mastercard wil met het platform banken ondersteunen in hun besluitvormingsproces.
“Ken uw vijand en ken uzelf; in geen honderd veldslagen zult u verliezen”, zei de Chinese generaal Sun Tzu 2.500 jaar terug al. Van oudsher worden inlichtingen vooral gebruikt voor militaire doeleinden. Kennis over vijandelijke legers, de aard van het slagveld en mogelijke bevoorradingslijnen is essentieel voor het uitstippelen van een succesvolle campagne. Voor bedrijven geldt ongeveer hetzelfde, maar dan met wat minder bloedvergieten.
De inmiddels breed geadopteerde term ‘Business Intelligence (BI)’ is veel ouder dan velen denken en dateert al uit 1865. De term werd gemunt door de schrijver Richard Millar Devens, die beschreef hoe de Britse bankier Sir Henry Furnese al in de 17e eeuw garen spinde bij het uitstippelen van een strategie op basis van inlichtingen die hij uit heel West-Europa vergaarde. Inmiddels zijn we ruim 150 jaar en een heleboel technische mogelijkheden verder.
Met Market Trends maakt betalings- en technologiebedrijf Mastercard Business Intelligence breed toegankelijk voor alle Europese banken en andere financiële instellingen. “Informatie die banken nodig hebben om slimmere beslissingen te nemen en betere resultaten te bereiken”, zegt Mark Barnett, President van Mastercard Europa. “Gebruikers hebben inzicht in de meest geavanceerde trends en consumentenbehoeften en kunnen die informatie gebruiken om de juiste technologieën en initiatieven te identificeren en toe te passen. Om zo klanten nog beter van dienst te zijn en in te kunnen springen op de veranderende manier van hoe mensen winkelen en betalen.”
Mastercard Market Trends bestaat uit vijf belangrijke onderdelen:
- Marktanalyse: toegankelijke rapporten die inzicht bieden in 34 markten binnen de EU voor sociaaleconomische-, betalings- en digitale KPI-gegevens op lokaal niveau.
- Kaartvergelijking: filter- en benchmarkfuncties van kaartproducten van verschillende kaartuitgevende instanties om gebruikers te helpen het huidige Europese concurrentielandschap beter te begrijpen. Dit omvat een overzicht van de belangrijkste statistieken op lokaal niveau.
- Digitale betalingservaringen: analyse van toonaangevende wereldwijde fintechs om een beeld te geven van hun strategieën in een voortdurend evoluerend betalingslandschap.
- Consumentenonderzoek: toegang tot onderzoek in opdracht van Mastercard, wereldwijd en regionaal, om inzicht te geven in een breed scala aan onderwerpen.
- Industrie-inzichten: toegang tot het Mastercard archief met video's, studies en wereldwijde visie op de technologietrends die de industrie vormgeven.
Market Trends is per direct beschikbaar in Europa, maar Mastercard geeft aan uit te willen breiden naar de rest van de wereld.