Rabobank start in stilte met grootscheepse vervanging creditcards
Rabobank stapt over op een nieuwe generatie creditcards met een nieuw design en meer mogelijkheden. De nieuwe kaarten zijn onder meer voorbereid op betalen met Apple Pay en op biometrische beveiliging bij het doen van betalingen. Voor veel klanten komt het bericht over een nieuw te ontvangen creditcard als een verrassing. De bank laat een grootscheepse aankondiging echter bewust achterwege om phishers minder kans te geven hierop in te spelen.
Op sociale media rezen de afgelopen dagen vragen van klanten van Rabobank waarom zij bericht kregen over een nieuwe creditcard inclusief nieuw creditcardnummer en nieuwe pincode, temeer wanneer deze nog lang niet verlopen was. Dat is een goed teken in de zin van dat zij op hun hoede zijn voor phishing. Voorlichtingscampagnes hebben dus nut. Rabobank stelt een ieder gerust met het bericht dat de bank gestart is met een grootscheepse vervanging van alle creditcards.
Waarom deze vervanging? De technologie schrijdt voort, dat geldt ook voor creditcards. Er ontstaan nieuwe mogelijkheden zoals het gebruik van Apple Pay, maar ook zijn de kaarten voorbereid op biometrische vormen van beveiliging. BNP Paribas bijvoorbeeld experimenteert reeds met betaalkaarten met vingerafdrukbeveiliging. Voor Rabobank het sein om de huidige generatie creditcards te gaan vervangen. De bank heeft een volledige pagina ingericht met allerlei vragen en antwoorden omtrent de vervanging.
Klanten kunnen in de basis twee soorten kaarten ontvangen, van Visa of van Mastercard. Voor beide soorten geldt bovendien dat er sprake is van een gewone RaboCard en een Rabo GoldCard. Het voornaamste verschil tussen deze twee is dat de gewone 180 dagen aankoopverzekering biedt en de GoldCard 360 dagen. Qua functionaliteit zit er in essentie weinig verschil tussen kaarten van Visa en van Mastercard. Wie een kaart van Visa ontvangt maar liever toch een Mastercard heeft – bijvoorbeeld om Airmiles te sparen – kan dat aanvragen. Andersom is hetzelfde mogelijk.
Je zou misschien verwachten dat Rabobank een dergelijke vervangingsoperatie grootscheeps aankondigt. De bank heeft uit veiligheidsoverwegingen juist besloten dat niet te doen, vooral om phishers de wind uit de zeilen te nemen. Doorgaans weten zij namelijk prima in te spelen op actualiteiten en massaal mails uit te sturen, waarin klanten eerst nog even op een link moeten klikken om zogenaamd hun nieuwe creditcard of bankpas te ontvangen. Dat deze werkwijze van Rabobank tot wat extra vragen leidt onder klanten lijkt de bank op de koop toe te nemen.