Ordina helpt Rabobank bij fraudedetectie van creditkaartbetalingen

01 oktober 2020 Banken.nl

Bescherming van klanten tegen oplichting en fraude is voor Rabobank vanzelfsprekend een voortdurend punt van aandacht. De bank wilde de verwerking en fraudedetectie van creditcardbetalingen daarom in eigen beheer nemen. Rabobank riep hiervoor de hulp in van IT-dienstverlener Ordina. Met behulp van zogeheten ‘high performance teams’ (HPT) verzorgde Ordina de implementatie van het RiskShield-pakket van software-ontwikkelaar Inform in de creditcardtransactieketen. RiskShield genereert signalen die kunnen duiden op fraude, signalen waarmee Rabobank-analisten direct mee aan de slag kunnen.

Begin 2019 sprak Rabobank de wens uit om de verwerking en fraudedetectie van creditcardbetalingen in eigen beheer te nemen. De bank was van mening dat men zodoende sneller kon aanslaan op transacties die afweken van de normale patronen en zodoende klanten beter konden beschermen tegen fraude met creditcards. Waar veel IT-projecten worden uitgevoerd door de grote Indiase bedrijven koos men deze keer voor een partij iets dichter bij huis. Om precies te zijn op amper vijf kilometer van de ‘Verrekijker’, namelijk Ordina uit Nieuwegein. 

High performance teams

Vanuit Rabobank speelde Cor Henzen een centrale rol in het project. Henzen is Deliverymanager Compliance IT bij de bank en maakte kennis met zogeheten ‘high performance teams’ (HPT) van Ordina, een innovatieve manier van werken waarbij teams in korte tijd succesvol projecten weten op te zetten en te voltooien. 

Een maand na het eerste contact tussen Henzen en Ordina stond er reeds een ‘high performance team’ op de stoep. “Zo snel heb ik dat niet eerder meegemaakt”, zegt Henzen. Het HPT telde vijf personen, bestaand uit DevOps-engineers, business-analisten, een scrum master en een product owner van Rabobank. Met de welgekozen teamnaam ‘Credit Guards’ ging het gezelschap aan de slag met de implementatie van RiskShield in de creditcardtransactieketen van Rabobank.

De algoritmes van RiskShield zijn in staat om transacties die afwijken van normale patronen snel te detecteren. Vervolgens wordt automatisch een signaal doorgestuurd naar de fraude-analisten van Rabobank, die verder in de zaak duiken en indien nodig direct kunnen ingrijpen. 

Volgens Ordina heeft het succes van de snelle opzet van het team te maken met hoe het voorbereidingsproces op nieuwe projecten is opgetuigd. Hieraan vooraf gaat een gedegen onboarding met de focus op de klant en het bijbehorende project. Bij de samenstelling van het team maakt Ordina een afweging tussen de expertise van de medewerkers enerzijds en de karaktereigenschappen anderzijds. Immers, een schip met alleen maar kapiteins zal niet ver komen. Een schip met alleen maar matrozen evenmin. 

Flexibele hiërarchie, veel autonomie

Een kerneigenschap van een HPT is dat zij in verminderde mate onder de regie van de klant werken. Hierdoor ontstaat een sterke afhankelijkheid van elkaar. Plannen, problemen oplossen, beslissingen nemen en de voortgang van het project beoordelen, voor elk onderdeel rekent men op elkaar. Dat houdt bijna automatisch een flexibele hiërarchie in, met veel autonomie voor de teamleden. De chemie die ontstaat wanneer verschillende karakters naadloos op elkaar aansluiten zorgt volgens Ordina voor een cultuur waarin men voor elkaar door het vuur gaat en de juiste mate van eigenaarschap vertoont. 

“Ordina heeft het waargemaakt”, toont Henzen zich tevreden. Het nieuwe fraudedetectiesysteem is inmiddels ‘up and running’. Het Ordina HPT loopt bovendien drie maanden voor op de planning. Voor Rabobank was de kennismaking met de HPT’s dermate succesvol, dat inmiddels ook diverse andere teams van Ordina binnen de bank opereren.