Vrouw die ING-automaat beschuldigt van ‘inslikken’ €18.000 krijgt geen gelijk
Klachteninstituut Kifid boog zich recent over een opmerkelijke klacht van een vrouw die beweerde dat een geldstortautomaat van ING maar liefst €18.000 had ingeslikt. De vrouw wilde €19.000 storten, maar kreeg de opmerking dat de limiet voor contant storten maximaal €15.000 is. De geldstortautomaat gaf volgens de vrouw slechts €1.000 terug. Kifid onderzocht de zaak en stelde dat de vrouw niet kon bewijzen dat de logrol en het kasboek van de bank niet klopte.
Het is niet voor het eerst dat het Kifid gevraagd wordt om uitspraak te doen over geldautomaten die een vergissing maken. Enige tijd terug vorderde een consument €1.000 van Knab, nadat de geldautomaat volgens haar helemaal niets uitgaf na een opdracht. Kifid stelde de bank in het gelijk, mede op basis van de logrol. Recent was het weer raak, maar dan om een bedrag van maar liefst €18.000.
De vrouw in kwestie stopte 38 briefjes van €500 in de automaat, overigens een aantal wat sowieso de wenkbrauwen wel een beetje doet fronsen. Dat deed de vrouw bij een geldstortautomaat van ING. De limiet voor belastingvrij contant geld storten is echter €15.000. De automaat weigerde de biljetten en vroeg de vrouw deze terug te nemen. En daar ginghet volgens de vrouw fout. De automaat gaf namelijk niet 38 briefjes van €500 terug, maar slechts twee.
Zij vordert daarom het verschilbedrag à €18.000 van ING en maakt de zaak aanhangig bij het klachteninstituut Kifid. Wat er in zulke gevallen meestal gebeurt is dat men de logrol van de automaat gaat bestuderen. De logrol houdt minutieus elke handeling bij. Op welke knoppen men drukt, op welk tijdstip, hoeveel biljetten er uitgegeven of ingevoerd zijn, dat eventueel in combinatie met de kasopmaak van die dag.
Uit de logrol blijkt inderdaad dat de vrouw bij de automaat geweest is. De automaat heeft bovendien de invoer van 38 biljetten van €500 herkend. Omdat de maximale limiet overschreden wordt opent de automaat de klep weer en vraagt de vrouw de biljetten terug te nemen. De logrol bevestigt een storting van €0,00.
Met de logrol en de kasopmaak als solide verdediging tegen de claim van de vrouw was het aan haar om aan te tonen dat de bank een fout heeft gemaakt. Bij gebrek aan bewijs daartoe stelt het Kifid de vrouw in het ongelijk.