Een door AI gestuurde aanpak in de strijd tegen financiële fraude

08 april 2021 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Er is in de wereld van de financiële dienstverlening bepaald geen tekort aan data: gestructureerde en ongestructureerde gegevens, transacties, bankrekeningen en ook gedragsgegevens die nieuwe inzichten bieden om meer klantgerichte diensten te leveren. Deze kunnen voordelig zijn voor zowel financiële instellingen als hun klanten, maar kunnen ook leiden tot meer fraude wanneer ze in handen komen van kwaadwillenden.

Financiële instellingen moeten in 2021 een sterke focus leggen op het effectief bestrijden van fraude, vertelt Maxime Vermeir, Director of Customer Innovation bij ABBYY, een bedrijf dat software levert waarmee organisaties hun bedrijfsprocessen kunnen verbeteren. “Dat kan door middel van voorspellende analyses, robotic process automation (RPA) en natural language processing (NLP)”, aldus Vermeir.

Geen silo’s meer

“Volgens de LexisNexis True Cost of Fraud-studie kost 1 dollar aan fraude financiële dienstverleners $3,25, een stijging van 11,3% op jaarbasis. Fraude leidt niet alleen tot risico’s op het gebied van verliezen, maar misschien nog belangrijker: tot reputatieschade. Het gaat dus om een goede relatie met klanten, die gebaseerd is op vertrouwen, zodat je werkt aan klanttevredenheid, meer klantwaarde en betere klantenbinding. Daarvoor is het belangrijk om anti-fraude, anti-witwassen en cybersecurity samen te voegen. Zo kunnen financiële instellingen hun gegevens beter consolideren voor een meer holistische aanpak van de risico’s en het creëren van vertrouwen.”

“Met de overeenkomsten uit verzamelde gegevens kunnen teams de traditionele silo’s afbreken en zorgen voor een meer transparante weergave van de bedreigingen. Verdachte transacties zijn zo beter op te sporen en onderzoeken beter te stroomlijnen. Toezichthouders in sommige landen verwachten inmiddels dat bedrijven een holistische benadering van de risico’s hanteren en aanvallen rapporteren als normaal onderdeel van hun antifraude-rapportageplicht. Met dit model plukken financiële instellingen ook de vruchten van lagere operationele kosten en het verhogen van de efficiency, terwijl ze op hetzelfde moment een totaalbeeld ontwikkelen.”

Maxime Vermeir, Director of Customer Innovation, Abbyy

Hoe ziet een holistische strategie eruit?

“Een holistische strategie wordt ingebouwd in het DNA van de organisatie. Deze is op risico’s gebaseerd en kijkt naar alle aspecten: hardware, software, mensen, processen en content. Het is een dynamische, voortdurend evoluerende combinatie van inspanningen op het gebied van preventie, detectie, analyse en respons. Dat stelt financiële instellingen in staat om de continu veranderende geavanceerde bedreigingen en mogelijke verliezen tegen te gaan. Hoewel het belangrijk is om elk onderdeel van een klant-bankrelatie en elke transactie te onderzoeken, is de meest effectieve plaats om te beginnen het onboarding-proces.”

“Het stroomlijnen van de onboarding door gebruik te maken van moderne technologieën stelt financiële instellingen in staat om verdachte en frauduleuze zaken uit te filteren en een soepeler ervaring aan klanten te bieden. Met behulp van een combinatie van technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI), RPA en NLP kunnen financiële instellingen zowel gestructureerde als ongestructureerde documenten verwerken, handmatige stappen minimaliseren en overbodige vragen aan klanten terugdringen.”

Gebruik moderne technologieën voor een ​​holistische benadering

“Er zijn tal van voordelen verbonden aan een holistische fraudepreventiestrategie die geen last heeft van silo's. Uiteraard is het belangrijkste voordeel van financiële aard: het beperkt mogelijke verliezen, die volgens EY jaarlijks variëren tussen de $1,4 biljoen en $3,5 biljoen. Het topmanagement is al snel te overtuigen dat deze aanpak niet alleen zorgt voor een krachtige verdediging tegen de meest geavanceerde aanvallen, maar ook de klantervaring verbetert, de omzet kan verhogen en de risico’s verlaagt. Al deze factoren versterken elkaar uiteindelijk.”

Een artikel van Maxime Vermeir, Director of Customer Innovation bij ABBYY.