Deutsche Bank bouwt ESG centrum in Singapore
Deutsche Bank is een ‘Environmental, Social en Governance (ESG) expertisecentrum aan het oprichten in Singapore. Het is de bedoeling dat het centrum zich zal focussen op ESG-transacties, productontwikkeling en adviesdiensten. Door het delen van wereldwijde ‘best practices’ met Aziatische regelgevers en regionale instanties zal het tevens dienen als kenniscentrum.
De Duitse bank stelt dat het project moet dienen als kruispunt, waarin ESG en fintech samenkomen om nieuwe producten te ontwikkelen die gaten in de financiële markt opvullen. Daarbij valt te denken aan ‘impact monitoring’, datamanagement en ‘niet-bank gerelateerde’ betalingen.
Volgens Kamran Khan, Managing Director en Head of ESG Asia Pacific bij Deutsche Bank, wil de Duitse bank met behulp van het expertisecentrum een norm stellen op het gebied van op feiten gebaseerde en data gestuurde transacties, die onder de ESG-standaard vallen en daadwerkelijk bijdragen aan een duurzame groei.
Banken nemen ESG steeds serieuzer
Uit onderzoek van accountancy- en adviesorganisatie Mazars, blijkt dat banken duurzaamheid en ESG steeds serieuzer nemen. Mazars stelde dat deze ontwikkeling noodzakelijk is, omdat de financiële wereld zijn toekomst niet langer los kan zien van het milieu en de ontwikkelingen op het gebied van klimaatverandering.
In het rapport schrijft Mazars dat, alleen al in 2020, natuurrampen voor $210 miljard aan schade hebben aangericht. En zo schat bijvoorbeeld de Bank of England dat zo’n $20 biljoen aan activa als gevolg van klimaatverandering in gevaar kan komen.