Van PDF naar SBR, een onvermijdelijke vorm van digitalisering

17 juni 2021 Banken.nl 4 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Waar men vroeger nog in de rij stond bij het bankfiliaal met een handgeschreven cheque of acceptgiro, wordt er inmiddels al jaren binnen een handomdraai met een tikkie of iDeal betaald. Het lijkt misschien alsof we anno 2021 inmiddels wel uitgedigitaliseerd zijn, maar niets is minder waar. Zeker in de wereld van zakelijk financieren wordt nog flink aan de digitale weg getimmerd vertelt Sander Middendorp, CEO van SBR Nexus.  

Het gebruik van betaaltransacties is in de afgelopen decennia rap ontwikkeld. Een ander belangrijk onderdeel in het proces van digitalisering in de financiële sector is Standard Business Reporting (SBR). Steeds meer banken hebben behoefte aan informatie in de vorm van gevalideerde, gestandaardiseerde data zoals een jaarrekening, taxatierapport of boekhouddata.

Daarvoor is SBR nodig: een gestandaardiseerde taal, waardoor betrouwbare zakelijke data machine-to-machine uitgewisseld kan worden tussen ondernemers, accountants en banken. In samenspraak met de overheid, het bedrijfsleven en de financiële sector speelt SBR Nexus een bepalende rol in het ontwikkelen en beheren van deze marktstandaarden.

Einde van het PDF tijdperk

Volgens Middendorp is SBR een logisch gevolg van algehele digitalisering. “Je kan een PDF eigenlijk zien als de huistelefoon van 2021: vroeger was een vaste lijn onmisbaar, een mobiele telefoon leek overbodige luxe. Inmiddels kunnen we niet meer zonder smartphone en is een huistelefoon anno 2021 hopeloos ouderwets. Dat gebeurt nu ook met de PDF en SBR. De wereld wordt nu eenmaal steeds digitaler, daarmee verandert ook de behoefte van bijvoorbeeld banken en ondernemers."

Sander Middendorp, CEO van SBR Nexus

"We kunnen er niet omheen dat ook de sector van zakelijk financieren mee moet met deze tijd. Voorheen werd er veel met getallen gefröbeld om aangeleverde PDF documenten met verschillende type data te ontcijferen. Nu werken we toe naar een gestandaardiseerde taal, die het digitaal uitwisselen van zakelijke data makkelijker maakt. Met de implementatie van SBR, komt het einde van het PDF tijdperk voor in zicht voor zakelijk financieren.”

Beoordelen op basis van data

Middendorp vertelt dat de particuliere leensector al veel verder is in deze digitale transitie. “Tot een paar jaar geleden moest je voor een hypotheek op urenlange gesprekken bij de bank. Inmiddels kan je de belangrijkste informatie zoals je loonstrook via een online systeem aanleveren, vervolgens ben je na een kort gesprek met de hypotheekverstrekker klaar."

"Op de een of andere manier heerste de veronderstelling dat je een financiering van een ondernemer niet via deze weg kan beoordelen. Dat kan echter prima op basis van data, zolang alle betrokken partijen, van ondernemer en accountant tot bank, maar dezelfde taal spreken. SBR maakt dat mogelijk.”

Klantcontact blijft onmisbaar

Dat SBR impact heeft op de werkwijze van accountmanagers valt niet te ontkennen. Een veel gehoorde zorg van bankmedewerkers is dat SBR hun werk over dreigt nemen. Dat is volgens Middendorp een grote misvatting: “De klant blijft altijd behoefte houden aan persoonlijk contact, dat is onmisbaar voor het vertrouwen. SBR automatiseert alleen de feitelijke beoordeling, daardoor blijft er juist meer tijd over voor intermenselijk contact en advies. Een accountmanager krijgt veel meer tijd en ruimte om uit te zoeken waar de klantbehoefte echt zit en zo de vraag achter de vraag te achterhalen.”

Steeds een stap dichterbij

Zoals elke vorm van digitalisering, is ook de implementatie van SBR een proces van vallen en opstaan. De kunst zit ‘m vooral in de samenwerking, vertelt Middendorp. “Om de voordelen van SBR optimaal te merken, moeten alle betrokken partijen aan boord zijn: de ondernemer, de accountant en de bank. De techniek is er, toch hangen we nog steeds in een soort vicieuze kip versus ei cirkel."

"Als een accountant de dataset niet volledig invult, ontbreekt er essentiële informatie voor de bank en wordt aanvullende informatie via een PDF nagestuurd. Aan de andere kant: als banken PDF’s blijven accepteren, is er voor de accountant geen reden om tijd en moeite in SBR te steken. Het werkt pas als iedereen volledig aan boord is. Nu steeds meer banken SBR verplicht stellen is dat een kwestie van tijd.”