Van Lanschot Kempen zet 3€ miljoen opzij voor compensatieregeling

02 februari 2022 Banken.nl 2 min. leestijd
Meer nieuws over

Van Lanschot Kempen heeft bekendgemaakt dat het zijn (voormalig) klanten gaat compenseren voor te veel betaalde variabele rente over hun consumptief doorlopend krediet. De compensatieregeling geldt voor klanten die vanaf 1 januari 2014 een doorlopend krediet bij de bank hebben gehad.

Overigens laat de bank weten bereid te zijn om ook over de periode 2001 en 2014 te beoordelen of klanten in aanmerking voor een compensatie. Gedupeerden kunnen zich vanaf 1 maart 2022 bij de bank melden. Klanten die op of na 2014 een krediet hebben gehad, worden door de bank zelf benaderd.

“Uit het onderzoek blijkt dat bij een aantal (voormalige) klanten de variabele rente niet altijd op de juiste manier heeft meebewogen met de geldende markrente”, schrijft de private bank. “De groep klanten waar zich dit heeft voorgedaan is beperkt, omdat wij ons als onafhankelijke wealth manager voornamelijk richten op de groei van het vermogen van onze klanten en minder op consumptief doorlopend krediet.”

Van Lanschot Kempen zet 3€ miljoen opzij voor compensatieregeling

Van Lanschot heeft dan ook ‘slechts’ €3 miljoen gereserveerd voor de compensatieregeling en de daarbij behorende kosten van de uitvoering. De kosten worden ten laste van de resultaten van 2021 geboekt

Het conflict

De compensatieregeling volgt na een uitspraak van het Kifid over een conflict tussen ABN AMRO en een klant. Het klachteninstituut oordeelde dat de klant te veel rente had betaald over een doorlopend krediet met een variabele rente die de klant tussen 2010 en 2018 had. Waar de marktrentes die de bank in die periode zelf moest betalen daalden, gebeurde dit niet met de tarieven die de klant moest betalen.

Het Kifid stelt dat banken de marktrente moeten bepalen aan de hand van rentes die De Nederlandsche Bank en het Centraal Bureau voor de Statistiek publiceren. Hoewel ABN AMRO beweerde dat deze rentes ongeschikt zouden zijn als referentiepunt, ging de Commissie van Beroep van het klachteninstituut hier niet in mee. Inmiddels zijn op aandringen van de Autoriteit Financiële Markten veel kredietverleners gestopt met het aanbieden van doorlopende kredieten of hebben zij de voorwaarden aangepast