Vijf stappen om nieuwe technologieën bij vermogensbeheer in te zetten

17 maart 2022 Banken.nl 5 min. leestijd
Profiel

Iedereen heeft wel eens gehoord dat de technologie van vandaag bedrijven richting de toekomst stuwt. En het moet gezegd worden: de technologische ontwikkelingen gaan steeds sneller en lijken helemaal nog niet te vertragen. Honderden succesverhalen later vragen bedrijven nog steeds om enorme verbeteringen. Om je concurrentiepositie op een markt te behouden moet je voortdurend automatiseren.

Vermogensbeheer telt veel domeinen die technologisch gezien geüpgraded kunnen worden. Voer je een ingrijpende verandering in een bedrijf door, dan mag je echter niet vergeten dat het implementeren van nieuwe technologie net is als een perfect passend puzzelstukje maken: goed wanneer het op zichzelf klopt, maar nog beter wanneer het in het grotere plaatje past. Met andere woorden: ervoor zorgen dat de verbetering ook past bij jouw bedrijf.

Het goede nieuws is dat Dominik Łyżwa, senior bedrijfsconsultant bij Comarch, in dit artikel het implementatieproces in vijf stappen samenvat. Łyżwa is specialist rond platformen voor vermogens- en activabeheer. Financiën en kapitaalmarkten vormen de rode draad doorheen zijn professionele loopbaan, tevens kan hij buigen op relevante ervaring aan zowel inkoop- als verkoopzijde.

Dominik Lyzwa, senior bedrijfsconsultant bij Comarch

Maak van AI je beste vriend

Gebruik het onbekende potentieel van AI in jouw voordeel. Een computer kan problemen voorspellen en analyseren op manieren die het menselijk brein zich niet eens kan inbeelden. Je begrijpt AI misschien niet volledig maar kunt het wel in je voordeel inzetten, bijoorbeeld bij vragen over de producten van je bedrijf. Worstel je met vragen zoals 'In welke vermogenscategorie moet ik investeren?' of 'Is dit een goed product bij deze marktvoorwaarden?', dan voer je AI de relevante data en je twijfels zullen - toch voor een deel - weggenomen worden.

Er bestaan tientallen verslagen over AI-technologie in de financiële wereld. Je hebt er waarschijnlijk veel de revue zien passeren. Het is echter cruciaal om al die informatie echt te benutten en in de praktijk toe te passen. Breng eerst en vooral de problemen in jouw organisatie in kaart. Een deel daarvan kan waarschijnlijk worden opgelost met een complexe data-analyse. Als dat het geval is, maak dan van AI je beste vriend.

Bouw een algoritme

Een goed resultaat vergt enige inspanning. Het toepassingsgebied van AI is gigantisch breed, wat betekent dat de machine gestuurd moet worden. Dat is precies waar de valkuil ligt. Om de beste resultaten te behalen moet je een aangepast algoritme bouwen, eentje op maat van de precieze noden van jouw organisatie.

Het volledige bouwproces van dat algoritme zou moeten draaien rond de producten en data van je bedrijf. Hierbij moeten er een aantal knopen worden doorgehakt, wat toch wel een fikse uitdaging kan vormen. Voor deze stap moet je een team van professionals inschakelen die je tijdens het proces zullen ondersteunen.

Twijfel niet om AI te gebruiken

De resultaten en mogelijkheden zouden je verwachtingen wel eens durven overtreffen. Gebruik het algoritme op maat zoals beoogd nadat je het ontworpen hebt. AI zal verrassend accurate verbanden leggen. Verlies echter twee punten niet uit het oog.

Vertrouw het systeem: in het begin is het niet makkelijk om de resultaten van je algoritme te vertrouwen, want doorgaans krijg je enkel en alleen resultaten. Het algoritme is misschien wel uitlegbaar, maar die uitleg is niet zo gedetailleerd als je zou verwachten. Een algoritme gebruiken betekent dat je het ook moet vertrouwen, zelfs wanneer er torenhoge bedragen op het spel staan.

Begrijp het systeem: je algoritme begrijpen betekent dat je resultaten vanuit verschillende perspectieven en gebruiksscenario's analyseert. Hoe meer tijd je trouwens in de analyse investeert, hoe makkelijker het zal zijn om op het resultaat te vertrouwen.

Help je klanten zo snel mogelijk

Na stap drie is dat een koud kunstje. Of toch niet? In de wereld van vermogensbeheer is het cruciaal om een aanbod glashelder en gedetailleerd voor te stellen. Gebruik jouw beproefd hulpmiddel om je klanten te helpen zodra je het in handen hebt.

Je kunt het op verschillende manieren toepassen naargelang het soort probleem dat je probeert op te lossen. Een ding staat echter als een paal boven water: voor je klanten maakt het niet uit wie het probleem oplost, zolang het probleem maar opgelost raakt.

Wat bedoel ik daarmee? Zinsneden zoals 'AI' of 'machinaal leren' kunnen je marketingwise dan wel een duwtje in de rug geven, maar uiteindelijk moeten je klanten tevreden zijn. Pas nieuwe technologie dus voorzichtig toe en stel de voordelen ervan eenvoudig voor. 

Geef jouw tool een plekje in het bestaande proces

Wat is de nu de kerst op de taart? Aangezien je een gebruiksklare oplossing hebt, kan je die nu invoegen in het bestaande vermogensbeheerproces. Zorg voor een naadloze implementatie zodat de oplossing meer orde schept en geen chaos creëert.

Vergeet daarbij ook de werkstromen van je werknemers niet. Misschien kunnen zij ook wel de vruchten plukken van de nieuwe technologie? Je kunt je RM's en adviseurs verrassend vaak met een en dezelfde tool helpen. Zij zijn tenslotte je 'eerste klanten', of niet soms?

Organisaties en situaties mogen dan wel verschillen, de 5 bovenstaande stappen zijn nagenoeg universeel. Het tempo waaraan bedrijven nieuwe technologieën uitrollen lijkt misschien intimiderend, maar neem gerust je tijd voor elke stap. Vergeet niet dat kwaliteit de belangrijkste factor is, omdat de technologie die je nu inzet je voor langere tijd vooruit zal helpen - zelfs wanneer er in de toekomst een aantal upgrades nodig zijn.