Scandinavische DNB ‘leidt’ eigen AI-chatbots op
DNB heeft met behulp van het AI-platform ‘Boost.ai’ bijna de helft van al zijn chatverkeer geautomatiseerd. De Noorse bank gebruikt virtuele chatbots die fungeren als de eerste ondersteuningslijn voor klanten.
Na de introductie van het AI-programma, automatiseerde Aino (de chatbot) binnen zes maanden meer dan de helft van al het inkomende chatverkeer. Tegenwoordig automatiseert hij meer dan 20% van alle klantverzoeken. Al met al heeft ‘Aino’ meer dan een half miljoen klanten gesproken.
De Noorse bank heeft inmiddels vijftien fulltime medewerkers in dienst die de virtuele chatbots trainen in hoe ze het beste kunnen reageren op klanten en wanneer ze hen overdragen aan een menselijke collega. Boost.ia stelt dat zijn AI-technologie de administratieve rompslomp voor DNB-medewerkers vermindert, waardoor men zich beter kan focussen op de complexere taken.
Jan Thomas (SVP en Head of IT Emerging Technologies) legt uit dat DNB met behulp van AI zijn waardeketens nieuw leven wil inblazen. “Hierdoor kunnen we een betere service voor onze klanten creëren.”
Wat Thomas betreft is dit nog maar het begin van de AI-reis van de bank. “We kijken al naar spraak-API’s en zijn druk bezig om met deze technologie een hoger niveau qua personalisatie te bereiken. We blijven de grenzen verleggen met wat kan worden bereikt met conversationele AI. De sky is the limit.”