BNP Paribas waarschuwt: CO2-registratie komt eraan
Over een half jaar is het zo ver: de Rapportageverplichting Werkgebonden Personenmobiliteit treedt in werking. De nieuwe regeling verplicht bedrijven met meer dan 100 werknemers om per 1 januari 2024 de CO2-uitstoot van het zakelijke verkeer en woon-werkverkeer van hun medewerkers te registeren. Wat BNP Paribas betreft is het hoog tijd om in oplossingen te denken.
De wetgeving is een directe reactie op de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs, waarin EU-lidstaten zich hebben gecommitteerd aan het verminderen van de CO2-uitstoot met minimaal 40% in 2030. Nederland heeft ambitieuzere doelstellingen geformuleerd en streeft naar een reductie van 55%. De implementatie van de Rapportageverplichting Werkgebonden Personenmobiliteit (WPM) regeling is een van de vele stappen om dit te bereiken.
BNP Paribas stipt aan dat bedrijven – dus ook bedrijven uit de financiële sector – een cruciale rol spelen in het halen van deze doelstellingen. De bank wijst erop dat meer dan de helft van de gemaakte kilometers op de weg werkgerelateerd is. “Werkgevers zullen dus hun werkwijze moeten aanpassen om te voldoen aan de rapportageverplichting en uiteindelijk de CO2-uitstoot te verminderen.”
De van origine Franse bank adviseert dan ook dat bedrijven de inzit van hun wagenparken kritisch tegen het licht zullen moeten houden. Daarnaast zou men alvast moeten bedenken hoe ze alle benodigde informatie (denk aan het doel van de rit, het merk en type en leeftijd van de auto) hun personeel verzamelen en gebruiken.
40 cent compensatie
Een heel gedoe. Maar Wesley van der Wal (Director Arval BNP Paribas) benadrukt dat de nieuwe regelgeving ook kansen met zich meebrengt om duurzame mobiliteit te stimuleren. “Werkgevers krijgen de kans om aan de knoppen te draaien en een mobiliteitsmix samen te stellen die aansluit op de bedrijfsactiviteiten en wensen van hun medewerkers.”
Werkgevers kiezen volgens Van der Wal steeds vaker om thuis te werken of het gebruik van de fiets te belonen. Hij wijst daarbij naar het initiatief van KPN. Het telecombedrijf beloont zijn medewerkers met 40 eurocent per gefietste kilometer. De vergoeding geldt ook bij gebruik van een eigen fiets en voor de kilometers van en naar het station.
“Dit is een mooi voorbeeld van beleid dat zorgt voor een eerlijke energietransitie en groter draagvlak”, vervolgt Van der Wal zijn uitleg. “De duurzame keuze wordt zo een financieel aantrekkelijk alternatief dat bijdraagt aan de bereikbaarheid van Nederland.”