Leaders in Finance Future of Wealth Event 2024: 'Marathon of sprint?'

18 maart 2024 Banken.nl 6 min. leestijd

Op 7 maart vond in Fort Voordorp in Utrecht een nieuw evenement plaats onder de vlag van Leaders in Finance. Deze editie stond in het teken van ‘The Future of Wealth’, waar de grote veranderingen die de wereld van vermogensbeheer te wachten staat, besproken werden door verschillende nationale en internationale sprekers.

Dat er veel op de sector afkomt is evident, en de snelheid waarmee dat gebeurt wordt misschien wel onderschat. Digitalisering, AI, technologie, opkomende economieën en een nieuw pensioenstelsel zullen zorgen voor een substantiële groei in ‘wealth management’.

De dag werd begonnen met een welkomstwoord door moderator Marije Tolsma-Groen en Financial Times-journalist Yuri Bender die vervolgens Choy van der Hooft-Cheong (CCO Wealth Management bij ABN AMRO) interviewde over de toekomst van vermogensbeheer.

Leaders in Finance Future of Wealth Event 2024: 'Marathon of sprint?'

Verschillende trends

Toen Bender op zijn kenmerkende wijze aan Van der Hooft-Cheong vroeg of de veranderingen waarmee de sector geconfronteerd wordt eerder een marathon danwel een sprint zijn, was haar antwoord ietwat genuanceerd. Ze signaleerde daarbij verschillende trends. “Digitalisering blijft, kwaliteit van data verbetert, AI helpt de veranderingen te versnellen en de markt voor vermogensbeheer groeit onstuimig”, waren een paar van de ontwikkelingen die ze noemde.

De Keynote door Edmund Shing (Global Chief Investment Officer bij BNP Paribas Wealth Management) stond vervolgens onder meer in het teken van inflatie en welke invloed dat had – en heeft – op vermogensbeheer. Hij maakte wel duidelijk dat we lang van geluk hebben mogen spreken: “We were lucky for the last 20 years.” Ook helpt volgens hem technologie het inflatieniveau laag te houden.

Een andere vraag die hij opwierp was hoe je als vermogensbeheerder de complexiteit ervan uitlegt aan de klant. Volgens Shing moet je het dan vooral eenvoudig houden en niet alles in detail uitleggen. “Make it comfortable and simple”, was zijn welgemeende advies.

Het nieuwe normaal

Na een welkome kop koffie stond de eerste paneldiscussie over kansen en uitdagingen voor vermogensbeheer op het programma. Hierbij waren vooral technologie, duurzaamheid en schaalgrootte de onderwerpen die voor discussie zorgden. Wat tech betreft waren de deelnemers het eens dat het een belangrijk middel is bij de ondersteuning van advies aan klanten en dat de samenwerking tussen banken steeds beter wordt.

Ook over duurzaamheid waren ze het snel eens: “duurzaamheid is het nieuwe normaal”, hoorde je steeds weer. Al viel er een aardige controverse te noteren over hoe klanten tegenover duurzaamheid staan. “Veel klanten (80%) geven er nog niet zo veel om”, zei Sybelle Gielisse (Head of Wealth Management Rabobank), terwijl Alen Zeljikov (Global Head of Wealth Management Clients ABN AMRO) juist het tegenovergestelde wist te melden. “Van onze klanten wil 80% juist wél duurzaam.”

Na de lunch volgde een interview met Anant Deboor (C-level Strategic Marketer) die onder meer stelde dat ‘rebranding’ een hele uitdaging is en dat culturele en sociale waarden steeds belangrijker worden. Ook hij zag digitalisering als een noodzakelijk proces van innovatie, al blijven goede mensen volgens hem onmisbaar. “Big Tech has a role to play, but also the human factor.”

Het volgende panel onder leiding van Boudewijn Chalmers Hoynck van Papendrecht (Partner & Wealth Management Leader EY) besprak het nieuwe pensioenstelsel en de rol van pensioenmanagers en banken. Snel werd duidelijk dat banken pensioen steeds belangrijker vinden in de context van vermogensbeheer. Om de potentiële klant vast te houden is transparantie wel essentieel.

We love data

Hierna stond interview nummer drie op het programma waarin Karin van Baardwijk (CEO Robeco) er op hamerde dat de focus op hoe je wilt zijn als investeerder en vermogensbeheerder erg belangrijk is. Daarnaast is duurzaamheid volgens haar voor Robeco niets nieuws en is data en de kwaliteit ervan cruciaal. “Alles wat we doen, doen we op basis van data”, aldus Van Baardwijk. “We love data.”

Vervolgens hield Frank Schrijver (Partner Roland Berger) een introductie over trends en ontwikkelingen in vermogensbeheer. Hij voorziet dat investeringen in deze markt een enorme groei doormaken. Hij signaleert daarbij dat “ESG, AI en Tokenization” alternatieve manieren om te investeren in vermogensbeheer toegankelijk maken voor klanten.

Hier perfect op aansluitend ging het programma verder met een geheel nieuw onderdeel: Pitches. In exact 8 minuten kregen vier deelnemers de kans om hun onderneming te promoten met als insteek alternatieve investeringen. Zo werd investeren in vastgoed, in goud, in de wereldeconomie en in klimaatfondsen gepresenteerd als alternatieve mogelijkheden.

Belang van technologie

Als toetje kreeg het geïnteresseerde publiek een afsluitende discussie tussen een internationaal getint panel. Het belang van technologie met het oog op hoe we onze “wealth managen” werd besproken. Hier werd al snel duidelijk dat er nog wel een verschil is tussen meer traditionele investeerders zoals BlackRock en aan de andere kant van het spectrum een digitale bank zoals MeDirect.

Zo merkte Richard Hillen (Director European Digital Wealth Partnerships and Strategy van BlackRock) op dat ze nog “volop in de transitie zitten van een oude naar een nieuwe structuur” en dat “tokenization” wordt gezien als “under assessment”, al heeft Job Mantz (Country Manager NL van MeDirect) daar geen last van: “Die oude ‘legacy’ dragen wij niet mee als compleet digitale bank.”

Toch ziet ook Mantz dat tech uiteindelijk mensen niet overal zal vervangen, simpelweg omdat mensen nodig zijn en blijven, of zoals hij het zegt: “de 'human touch' blijft nodig.”

Nicolas Pinson (Head of Strategy and Product Management for the ALTO Wealth & Distribution Amundi) meende ten slotte dat AI een cruciale rol zal spelen in hoe vermogensbeheerders hun verhaal helder(der) kunnen maken voor een potentieel groter publiek. Met prachtig Frans accent wist hij in ieder geval die boodschap over te brengen. “We use AI to improve the quality of investment proposal story telling.”

Al met al is een conclusie van deze interessante dag dat de ontwikkelingen, ook in de wereld van vermogensbeheer, razendsnel gaan en dat het - om in de metafoor van Yuri Bender te blijven - zowel een marathon als een sprint is, al naar gelang wat de omstandigheden vereisen.

Het leaders in Finance Future of Wealth Event werd mede mogelijk gemaakt door de partners MeDirect, EY, DUFAS, Roland Berger en de Nederlandse Vereniging van Banken.