Bunq moet betaalrekening van klant herstellen
Bunq heeft ten onrechte de betaalrekening van een klant per direct opgezegd en moet deze herstellen. Dat blijkt uit een recente uitspraak van de Geschillencommissie van Kifid. De bank kon onvoldoende aantonen dat er sprake was van ‘vermoedens van onwettige activiteiten’, een vereiste volgens de algemene voorwaarden van de bank.
Een consument opende een betaalrekening bij bunq, maar kreeg zes weken later bericht dat de rekening per direct werd beëindigd. De bank gaf als reden dat er activiteiten in strijd met de voorwaarden waren waargenomen, maar weigerde verdere uitleg.
De consument wilde weten waarom zijn rekening werd gesloten en vroeg daarnaast om inzage in het klantonderzoek dat de bank had uitgevoerd. Tijdens de klachtprocedure bij Kifid keerde de bank het saldo op de geblokkeerde rekening uit, maar bleef het verdere informatie verschuldigd.
Geen geldige reden voor opzegging
De Geschillencommissie moest beoordelen of de bank de rekening op rechtsgeldige gronden had beëindigd. De bank beriep zich op een clausule in de algemene voorwaarden die onmiddellijke opzegging toestaat bij ‘vermoedens van onwettige activiteiten’.
Tijdens de procedure voegde bunq daar een nieuwe reden aan toe: de consument zou niet langer woonachtig zijn in een land binnen de Europese Economische Ruimte . De commissie oordeelde echter dat de eerste reden onvoldoende onderbouwd was en de tweede reden niet geldig was op het moment van de opzegging. Hierdoor moest de betaalrekening worden hersteld.
Geen recht op inzage klantonderzoek
Naast de heropening van de rekening wilde de consument ook inzicht krijgen in de resultaten van het klantonderzoek. De privacywetgeving geeft klanten in principe recht op inzage in hun persoonsgegevens, maar dat recht kent uitzonderingen.
Banken zijn verplicht om klantonderzoeken uit te voeren in het kader van de antiwitwaswetgeving (Wwft) en hoeven daarover geen uitgebreide informatie te delen. De Geschillencommissie bevestigde dat bunq geen volledige inzage hoefde te geven, maar dat de bank wél summiere uitleg had moeten geven over de reden van de opzegging.
Geen bindende uitspraak
De uitspraak van Kifid is niet-bindend. Dit betekent dat Bunq niet verplicht is om de rekening daadwerkelijk te herstellen, maar het advies van Kifid weegt wel mee bij eventuele verdere juridische stappen van de consument.