ING België: Inloggen op je app met je vingerafdruk
Vanaf woensdag kunnen klanten van ING België met een iPhone (iPhone 5S, iPhone 6, iPhone 6 Plus) gebruik maken van vingerafdrukherkenning voor het inloggen op de mobiel bankieren app. Daarmee integreert ING België als eerste Belgische bank biometrie in haar app. Ook in Nederland omarmt ING biometrie en zet in op stembediening en op een later moment ook stemherkenning.
Biometrie
In september 2014 voorspelde het Amerikaanse magazine InformationWeek2 nog dat biometrie – de herkenning van bijvoorbeeld vingerafdrukken, stem, netvlies of iris – tegen 2016 volledig ingeburgerd zal zijn. En met de doorbraak van biometrie zal, volgens InformationWeek, het aantal mobiele betalingen spectaculair stijgen. “Mensen willen snel en intuïtief, maar wel veilig mobiel bankieren. Dat is steeds een evenwichtsoefening, maar biometrie maakt dit een stuk eenvoudiger. Inloggen gaat sneller en vlotter, én is tegelijk even of zelfs veiliger dan de klassieke inlogcodes. Daarom hebben wij als eerste Belgische bank vingerafdrukherkenning geïntegreerd in de nieuwe ING Smart Banking app", aldus Lieven Haesaert, General Manager Direct Channels.
Snel en gemakkelijk
Voor veel cliënten betekent ‘snel en gemakkelijk’ bankieren zoveel als mobiel bankieren via smartphone of tablet. Vandaag beschikt minstens 1 op de 2 Belgen over een mobiel toestel* en 58% geeft online bankieren als een hoofdreden aan voor internetgebruik. De Belgen erkennen ook de voordelen van mobiel bankieren, zoals meer controle over de eigen financiën, een beter financieel management en een stiptere betaling van rekeningen**. Belangrijk te beklemtonen volgens Lieven Haesaert: “Klanten willen vooral zelf beslissen waar, wanneer en hoe ze bankieren. Voor het dagdagelijks beheer en eenvoudige verrichtingen gaat hun voorkeur uit naar mobiel, maar voor diepgaand advies stellen ze een gesprek met hun bankier op prijs. Daarom is onze aanwezigheid in alle kanalen zo belangrijk.”
Andere interessante app functies
De mobiel bankieren app van ING België biedt meer interessante features. Zo heeft ING België het onder andere mogelijk gemaakt om via de app gemakkelijk en onmiddellijk een afspraak in te plannen met het bankkantoor. Daarnaast kunnen klanten binnenkort in 3 eenvoudige clicks een ING pensioenspaarplan openen op hun mobiele toestel. Zakelijke klanten zullen binnenkort gebruik kunnen maken van bijkomende handtekeningen, een toepassing die het mogelijk maakt om via de app betalingen die meer dan 1 handtekening vereisen te initiëren en goed te keuren.
Voor een overzicht van Nederlandse apps met de diverse functionaliteiten klik hier.
*GfK Multi Screen & Mobility Survey; (02/2014): In februari 2014 had 46% van de Belgen een smartphone, 38% van de Belgen een tablet en 24% van de Belgen zelfs allebei.
**ING International Study (May 2014): “Financial empowerment in the Digital Age”: 21% van de Belgische consumenten gebruikt mobiel bankieren. Zowel vrouwen (24%), als mannen (30%) en alle leeftijdscategorieën (18-24: 46%); (55+: 23%). Van hen rapporteert 39% meer controle over de financiën, 29% een beter financieel management en 26% een stiptere betaling van rekeningen.