Vakbond opent klachtenmeldpunt over Deutsche Bank
Een aantal agrarische vakbonden heeft besloten om een meldpunt op te zetten voor klachten over Deutsche Bank. De aanleiding voor dit meldpunt is het toenemend aantal klachten van agrarische bedrijven over de financieringen door Deutsche Bank.
Vakbonden: "Deutsche Bank wil af van kleinere agrarische klanten"
Volgens de vakbonden wil Deutsche Bank af van haar kleinere agrarische klanten. Dit blijkt volgens de bonden uit het niet willen verstrekken van nieuwe leningen, het verhogen van opslagen en de boete die men moet betalen bij een overstap naar een andere bank.
Om meer inzicht te krijgen in de klachten heeft de Nederlandse Melkveehouders Vakbond een meldpunt ingericht in samenwerking met de Nederlandse Vakbond Varkenshouders, Nederlandse Vakbond Pluimveehouders en de Nederlandse Akkerbouw Vakbond. Op basis van de klachten willen de vakbonden de problemen onderzoeken en kijken of het mogelijk is om tot een oplossing te komen.
Deutsche Bank: "Het verhaal ligt wel wat genuanceerder"
Volgens een woordvoerder Deutsche Bank ligt het verhaal genuanceerder. Deutsche bank is bezig met een strategische heroriëntatie en wil zich focussen op de klantsegmenten die behoefte hebben aan handelsfinanciering, ondersteuning voor internationaal betalingsverkeer en andere hoogwaardige financiële vraagstukken. Wat dit betekent voor bepaalde klantgroepen maakt de bank binnenkort bekend.
ABN AMRO
Deze agrarische klanten zijn met de verkoop van de Hollandsche Bank-Unie in 2010 overgegaan van ABN AMRO naar Deutsche Bank. Om de overname van ABN AMRO door Fortis mogelijk te maken heeft de Europese Commissie de eis gesteld om onder andere de Hollandsche Bank-Unie te verkopen aan een grote internationale bank. Later tijdens de nationalisering van ABN AMRO is dit tegengehouden door de Nederlandse Staat. Twee jaar later werd dit onderdeel alsnog verkocht aan Deutsche Bank.