Capgemini helpt ABN AMRO met vernieuwde abnamro.nl

29 augustus 2012 Banken.nl 2 min. leestijd
Profielen

Onlangs heeft ABN AMRO haar complete website vernieuwd. Adviesbureau Capgemini heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de realisatie van het vernieuwde abnamro.nl.
 
Na 5 jaar tijd voor nieuwe website
De laatste keer dat de bank haar website vernieuwde was in 2007. Na vijf jaar werd het wel weer eens tijd voor een nieuw, eigentijds en fris uiterlijk voor abnamro.nl. De bank koos er bewust voor om de pagina's van het zogeheten open domein te vernieuwen en internet bankieren vooralsnog ongemoeid te laten. "Tot voor kort hadden we eigenlijk twee losse websites, het open domein en internet bankieren. Internetbankieren is los van het open domein gegroeid als transactie-omgeving. Hoewel ons internet bankieren goed scoort (red. door de Consumentenbond in januari 2012 als best getest), zagen we de klanttevredenheid van het open domein dalen. Het werd dus tijd voor vernieuwing" aldus Jessica Niewierra, directeur internet & mobiel van ABN AMRO.
 
De oude website van ABN AMRO telde ruim 1.800 pagina's met vaak te veel tekst. Het aantal pagina's evenals de hoeveelheid tekst werd fors teruggebracht. Met de hulp van webbureau Wecanbeheroes kreeg abnamro.nl een nieuw uiterlijk.
 
ABN AMRO - Homepage
 
De vier pijlers van abnamro.nl
De volgende viera pijlers zijn de basis geweest voor het vernieuwde abnamro.nl:
 
Snel, transparant en gemakkelijk. De hele website is herschreven in begrijpelijke taal. "We hadden veel 'stilte coupé’s', pagina's die niet of nauwelijks werden bezocht. De structuur is veel simpeler gemaakt. De klant moet eenvoudig kunnen navigeren via de bovenbalk", licht Jessica toe. Snel Bankieren hoort ook bij deze pijler.
 
Luisteren en betrokkenheid. ABN AMRO heeft de nieuwe website niet vanuit een ivoren toren ontwikkeld, maar vanaf het begin klanten betrokken bij de ontwikkeling. De website is met de scrum-methode ontwikkeld. Iedere oplevering, die voortkwam uit een zogeheten sprint van drie weken, werd met klanten in het usability lab getest.
 
Proactief voordeel. ABN AMRO wil graag in het leven van de klant proactief relevant worden. "In de loop van het jaar gaan we op het vernieuwde abnamro.nl voor de klant op het juiste moment meer relevant worden", vertelt Jessica.
 
Vloeiende kanaalbeweging. Het creëren van een vloeiende kanaalbeweging (seamless experience) staat hoog op de agenda. Snel Bankieren en Mobiel Bankieren hebben dezelfde technische infrastructuur. "Beide kanalen moeten zo met elkaar verbonden zijn, dat je als klant een seamless klantervaring hebt. Het moet één wereld zijn", legt Jessica uit.

Dit artikel is gebaseerd op een artikel van Pascal Spelier, Managing Consultant bij Capgemini. Het volledige artikel kunt u lezen op www.finno.nl, de persoonlijke blog van de auteur.