Roland Berger: 4 business modellen voor retailbanken
De retail banking markt zal de komende jaren enorme veranderingen ondergaan. Als gevolg van drie megatrends zullen retail banken voor grote uitdagingen komen te staan als het erom gaat aan de klantwensen te kunnen blijven voldoen en tegelijkertijd de efficiëntie van de interne operaties te waarborgen. Dit stelt Roland Berger Strategy Consultants in het onderzoek ‘Dutch Retail Banking’. Het adviesbureau adviseert retailbanken om hun toekomstige strategie in lijn te brengen met vier ‘future-proof’ business modellen.
In het rapport presenteert het strategie adviesbureau een overzicht van drie megatrends en de impact daarvan op retailbanken.
Als gevolg van deze megatrends, zal het gedrag van klanten drastisch veranderen. Allereerst beschouwen klanten bankproducten steeds meer als commodity, waardoor het moeilijker voor de banken is om hun producten en diensten te voorzien van onderscheidend vermogen. Verder hebben klanten steeds minder fysiek contact met de banken, waardoor kantoren minder nodig zijn en diensten op afstand via het internet, mobiele applicaties en call centers juist belangrijker worden. Tot slot, kijkend naar met name complexe producten, zal de kwaliteit van diensten steeds vaker bepalen welke keuzes een klant maakt. Hierin blijft face-to-face contact wel een sleutelrol spelen.
Vier toekomstige business modellen
Wil een retailbank in de toekomst succesvol zijn dan doen zij er volgens de strategie consultants verstandig aan hun beleid met één van de volgende vier business modellen te stroomlijnen.
- THE RETAILER: Best-in-class distributeur
- THE COMMUNITY BANK: Best-in-class in klantrelaties
- THE FLAGSHIP STORE: Best-in-class online & mobiele proposities
- THE SUPPLIER: Best-in-class producten en bedrijfsvoering