HSBC laat zakelijke klanten rekening openen met selfie

08 september 2016 Banken.nl

Zakelijke klanten kunnen sinds kort bij HSBC een rekening openen via het maken van een selfie. De foto wordt vergeleken met een eerder ingestuurd identificatiebewijs, zoals een paspoort. Op die manier hoeven klanten niet langer een wachtwoord in te voeren voor het openen van een nieuwe rekening.

De afgelopen jaren hebben banken zich steeds meer ingespannen om biometrische identificatiemethoden te implementeren in hun beveiligingsprocessen. Biometrische identificeringsmethodes zijn een alternatief voor de huidige wachtwoorden die bankklanten moeten invoeren om zich te identificeren. Bij biometrie worden bepaalde unieke lichamelijke eigenschappen van klanten gemeten om zo zeker te weten dat het om de klant in kwestie gaat. Voorbeelden zijn onder meer vingerafdruk- en irisscanners, stemherkenning, maar ook gezichtsherkenning.

Selfie door business man

Malcolm Marshall, Global Head of Cyber Security bij KPMG, is blij met de ontwikkeling van de nieuwe technologie om klanten te identificeren zonder gebruik van een wachtwoord. “Het is hoog tijd dat we wachtwoorden afschaffen. Ze zijn niet langer houdbaar en gezien de hoeveelheid tijd die we in ons leven online spenderen, moeten we manieren vinden om onszelf beter te beveiligen. Ga maar na, hoeveel wachtwoorden we gebruiken en hoe moeilijk het is om alle verschillende wachtwoorden te onthouden.”

Ook HSBC, een van de grootste banken in Groot-Brittannië en rest van de wereld, speelt in op de trend en biedt sinds kort zijn zakelijke klanten de mogelijkheid om een bankrekening te openen via het maken van een selfie – een zelfgemaakte foto van zijn of haar gezicht. De ID-securitycheck vergt in dat geval niet meer een wachtwoord, maar vergelijkt de foto met een eerder aangeleverde kopie van het identiteitsbewijs. De bank meldt dat het gebruik van gezichtsherkenning technologie “het openen van een rekening zal stroomlijnen”. 

Selfies in banking
HSBC is niet de enige bank die het mogelijk heeft gemaakt om een rekening te openen met een selfie, ook in Nederland is dit al mogelijk. ABN AMRO biedt haar klanten sinds 1 december 2015 de mogelijkheid om klant te worden met een selfie. MasterCard gaat nog een stap verder – de betaalkaartmaatschappij heeft eerder dit jaar aangekondigd voor het autoriseren van mobiele betalingen het invoeren van wachtwoorden te vervangen met het maken van selfies.

Meer over HSBC
Profielpagina
HSBC is geen partner van Banken.nl
Partnership informatie »
Partnerships bij Banken.nl

Een partnership met Banken.nl biedt diverse mogelijkheden om je merk te versterken en zichtbaar te maken op het platform voor de Nederlandse bankensector.

Geïnteresseerd in meer informatie? Laat hieronder je gegevens achter.