Van Lanschot richt zich op jongeren met lancering app
Vermogende millennials hebben een steeds groter deel van het wereldwijde belegde vermogen in handen. Om deze digital-savvy doelgroep aan te trekken heeft Van Lanschot onlangs de Vermogensbeheer app gelanceerd. De app (beschikbaar voor iOS en Android) geeft real-time inzicht in portefeuille en marktontwikkelingen, en is gebouwd door softwarebedrijf Virtual Affairs.
Vermogende jongeren zijn een steeds belangrijkere doelgroep voor vermogensbeheerders. Uit recent onderzoek van consultancybureau The Boston Consulting Group (BCG) blijkt dat eind juni 2016 10% van het belegde particuliere vermogen wereldwijd in handen is van jongeren (geboren tussen 1980 en 2000). Deze zogenaamde ‘Millennials’-generatie zal naar verwachting zijn aandeel in het wereldwijd belegde vermogen de komende jaren verder uitbreiden. BCG voorspelt een jaarlijkse groei van het aandeel van circa 16%, waardoor het totale aandeel in 2020 16% zal bedragen.
Om deze steeds belangrijkere doelgroep te bereiken moeten vermogensbeheerders echter hun dienstverlening aanpassen. Zo blijkt uit het onderzoek van BCG dat digitale volwassenheid (36%) de op twee na belangrijkste factor is voor jonge vermogenden in de keuze voor een vermogensbeheerder, na lage of eerlijke tarieven (70%) en track record (47%). Nog belangrijker is echter het onderzoeksresultaat dat 61% van de jong vermogende respondenten aangeeft over te stappen naar een andere vermogensbeheerder als zij ontevreden zijn over de digitale klantbeleving (via online bankieren en mobiele apps).
Vermogensbeheer App
Om in te spelen op de opmars die deze doelgroep wereldwijd en ook in vermogend Nederland aan het maken is heeft Van Lanschot een nieuwe mobiele app gelanceerd. Met de Vermogensbeheer app wil de private bank niet alleen de mogelijkheden voor zijn huidige klanten verbreden, maar ook de jongere generatie beleggers aantrekken. De private bank ziet de app als een verrijking van zijn bestaande communicatiekanalen en als een stap voorwaarts in de vernieuwing van de klantbediening, waardoor de klant in staat wordt gesteld om dichter bij het beheer van het vermogen te staan.
Bas Rapati, Manager Digital Banking bij Van Lanschot, vertelt: “De Vermogensbeheer app biedt beleggende klanten de mogelijkheid om op elk moment zijn of haar portefeuille in te zien en marktontwikkelingen te volgen. Het mooie is dat deze werelden nu voor het eerst samenkomen. Wij ontwikkelen voortdurend vanuit klantperspectief en bieden de klant nu inzage via meerdere kanalen.”
Annelie van den Boomen, Accountmanager bij Virtual Affairs, het softwarebedrijf dat in opdracht van Van Lanschot de app ontwikkelde, voegt toe: “Van Lanschot heeft een duidelijke digitale visie en uitgesproken ambitie. Zij hebben ons het vertrouwen gegeven om dit te vertalen naar een gebruiksvriendelijk design waarbij transparantie centraal stond. Middels creatieve mobiele interactie geven we de klant verschillende inzichten in zijn of haar portfolio. Hierdoor krijgt een klant écht inzicht in wat er gaande is en waarom de vermogensbeheerder bepaalde keuzes maakt. Dit versterkt de relatie tussen klant en Van Lanschot.”
Omnichannel en agile
De lancering van de Vermogensbeheer app is niet de enige ontwikkeling bij Van Lanschot op het gebied van mobile en technologie. De private bank heeft aangekondigd later dit jaar een interactieve beleggingsadvies app te zullen lanceren, die ook in samenwerking met Virtual Affairs ontwikkeld wordt*. “Zo wordt de verbetering van de omnichannel dienstverlening voor Van Lanschot klanten verder uitgerold”, aldus Rapati. Naast het bouwen van mobiele apps heeft Van Lanschot ook de ambitie om sneller op marktontwikkelingen in te kunnen spelen. De bank zet daarom in op het implementeren van een nieuwe, flexibele, omnichannel IT-architectuur en een agile werkwijze. Rapati: “Dit project was voor ons de eerste stap op het gebied van mobile. Tevens heeft Van Lanschot de stap gezet om een agile werkwijze toe te passen. Je kunt een app bouwen, maar de magie zit in de integratie met onze bestaande systemen en data”, sluit hij af.
* Virtual Affairs werd eerder dit jaar ook ingeschakeld door Aruba Bank voor het bouwen van een mobiel bankieren app – de eerste mobiel bankieren app op de Nederlandse Antillen.