Rabobank stopt met no cure no pay model voor advies
Rabobank stapt per 17 juni af van hun ‘no cure, no pay’ model voor advies. De bank introduceerde op 1 januari, in het kader van het per dan geldende provisieverbod, haar nieuwe tariefmodel voor advisering van hypotheken en andere complexe financiële producten. Hierbij ging de bank uit van een model waarbij klanten alleen betalen voor advies als ze een financieel product afnemen. Direct hierna ontstond hierover een discussie in de markt. Vanuit de branche kwam veel kritiek op het feit dat de Rabobank van de AFM ruimte kreeg om met dit model te werken.
Per 17 juni 2013 past de Rabobank haar advieskostenmodel en tarieven aan. Vóór deze datum betalen klanten alleen voor advies als ze een financieel product afnemen. Vanaf 17 juni worden de kosten voor advies en de kosten voor het afsluiten van een product gesplitst.
Het nieuwe advieskostenmodel in het kort:
- klanten kunnen zich kosteloos oriënteren
- klanten betalen altijd voor advies
- klanten betalen apart voor het afsluiten van het product
De nieuwe werkwijze maakt een einde aan de verhitte discussie over no cure, no pay. Discussiepunt dat nog over blijft is hoe om te gaan met onderhoudsadvies van bestaande adviezen. Tariferen of niet? De markt en AFM lijken hier nog niet helemaal over uit te zijn.