Nederlandse banken overwegen in toenemende mate hun processen uit te besteden en zoeken steeds vaker samenwerkingspartners binnen de branche. De banken hopen zo efficiënter te kunnen opereren en hun risico’s te verlagen.
De bankensector staat wereldwijd onder druk. Om concurrerend te blijven te blijven nemen ze tal van kostenbesparende maatregelen, van sluiten van bankfilialen (tussen 2015 en 2019 daalde het totaal aantal bankfilialen met een kwart) tot het verkopen van minder winstgeven activiteiten (ING verliet bijvoorbeeld dit jaar de Oostenrijkse markt voor consumentenbankieren) en het opschroeven van de automatisering om in het personeelsbestand te kunnen snijden.
Delegeren
Het outsourcen van belangrijke diensten en taken wordt steeds nadrukkelijker in kaart gebracht, blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Enigma Consulting, gehouden onder vijftien banken. “Zeker de kleine en middelgrote banken zijn op zoek naar kostenverlaging. Door uit te besteden kunnen ze dit realiseren”, schrijven de onderzoekers.
Het uitbesteden van IT-processen is al gemeengoed in de sector, vooral voor gebieden als IT-infrastructuur, in de cloud werken en applicatie- en werkplekbeheer. Banken houden echter hun ogen open voor andere segmenten, zoals het uitbesteden van de hypotheekadministratie of een deel van het betalingsverkeer.
Naast het realiseren van de nodige besparingen kan outsourcing tevens leiden tot minder druk op de investeringen. Up to date blijven bij de enorme en snelle ontwikkelingen in de bankenwereld – bijvoorbeeld op het gebied van wet- en regelgeving, open banking, en de toenemende concurrentie van fintech’s en bigtech’s – kost nu eenmaal veel geld.
Partijen die processen insourcen specialiseren zich in een specifiek vakgebied en hebben de kennis en expertise om voorop te blijven lopen in het gekozen domein. Daarbovenop komt dat de meeste grote outsourcingbedrijven die banken bedienen multinationals zijn, waardoor zij beschikken over een wereldwijd netwerk om banken te ondersteunen op elke plek waar zij actief zijn.
Door hun specialistische kennis zijn outsourcingbedrijven over het algemeen beter in staat om bankprocessen te beveiligen tegen cybercriminelen. De steeds hogere eisen die worden gesteld aan cyberveiligheid zijn voor veel banken een grote last, omdat zij steeds meer geld moeten investeren om hun assets en informatie uit handen van kwaadwillenden te houden.
Samenwerking binnen de branche
In sommige gevallen kijken banken niet naar outsourcing, maar juist naar mogelijkheden tot samenwerking. Enerzijds doen banken dit op thema’s waarin ze denken dat deze niet door een derde partij uitgevoerd dienen te worden. Anderzijds zoeken ze de samenwerking op gebieden die nog in de kinderschoenen staan, waardoor ze liever met gelijkgestemden innoveren, dan er een ‘buitenstaander’ bij halen.
Het onderzoek van Enigma Consulting laat zien dat ook deze variant aan populariteit wint. Het belangrijkste voordeel van samenwerking is de mogelijkheid om kosten en risico’s te delen met andere banken. Voorbeelden zijn er te over: denk bijvoorbeeld aan Geldmaat, waarbij Rabobank, ING en ABN AMRO gezamenlijk pinautomaten exploiteren.
Banken werken tevens aan een gezamenlijk systeem voor het uitvoeren van KYC- en AML taken. Compliant zijn aan regelgeving op dit gebied kost veel geld en bovendien zijn banken afhankelijk van elkaar voor een goede opsporing van verdachte transacties of crimineel geld. Om tot een vruchtbare samenwerking te komen schakelen de samenwerkende banken veelal een onafhankelijke tussenpartij in.
Een andere reden om de samenwerking te zoeken is om standaarden te ontwikkelen. Als iedere bank zijn eigen pad bewandeld bij het ontwikkelen van oplossingen, dan brengt communicatie en afstemming tussen de banken (en bijvoorbeeld de toezichthouder) complexiteit en hoge kosten met zich mee. “Een gezamenlijke ontwikkeling kan er voor zorgen dat er één standaardoplossing komt voor de Nederlandse markt”, schrijft het adviesbureau.
De outsourcingtrend en de toenemende vraag naar samenwerking passen volgens adviesbureau PwC in de bredere ontwikkelingen waarbij banken steeds meer openstaan voor externe partijen. Steeds vaker trekken ze op met fintechs en andere bedrijven met het oog op het creëren van win-win situaties of versnelling op een bepaald gebied. Volgens PwC is het aantal partners waarmee Nederlandse banken samenwerken met 300% toegenomen in een periode van vijf jaar.