De wereld leunt sterk op vrijwilligers: sportclubs, de (mantel)zorg en goede doelen kunnen inmiddels niet meer zonder. Hoewel Nederland veel vrijwilligers telt – bijna de helft van alle Nederlanders zet zich één of meerdere keren per jaar in voor vrijwilligerswerk – bestaat er een chronisch tekort aan vrijwilligers. Om dit probleem te tackelen, zijn de Volksbank en NLvoorelkaar een campagne gestart om “nog meer mensen enthousiast te maken voor vrijwilligerswerk”.
Middels een tv-commercial en via social media worden mensen opgeroepen om naar het vrijwilligersplatform van NLvoorelkaar te gaan. Op het platform worden vraag en aanbod aan elkaar gekoppeld. Inmiddels gebruiken ruim 100.000 vrijwilligers de website om naar klussen te zoeken. Desondanks staan er nog steeds ruim 12.000 hulpvragen open.
Volgens de partners is dit ‘gat’ extra groot als gevolg van de coronapandemie en gaat het vooral om hulpvragen van particulieren en organisaties. Een deel van de ‘openstaande klusjes’ kunnen zelfs vanuit huis of online vervuld worden.
NLvoorelkaar en de Volksbank willen met behulp van de campagne laten zien dat mensen al snel en eenvoudig een ander het verschil kunnen maken. Hierbij moet gedacht worden aan een boodschap doen, de hond uitlaten, een wandelingetje maken of iemand helpen met zijn of haar huiswerk. Kortom: klusjes die iedereen kan uitvoeren. Toekomstige vrijwilligers kunnen middels het platform specifiek zoeken naar openstaande klusjes in de eigen wijk.
Een rolstoelrace
De Volksbank-CRO Jeroen Dijst legt uit dat de Volksbank het belangrijk vindt om maatschappelijke impact te hebben. “De samenwerking met NLvoorelkaar sluit daar naadloos op aan. Sowieso geven wij onze medewerkers de gelegenheid om zich – onder werktijd – in te zetten voor vrijwilligerswerk.”
Edwin Langelaan, Manager Operations Zakelijk Financieren bij de Volksbank, en zijn team maakte gretig gebruik van die regeling. De manager vertelt over hoe hij en zijn team bij ‘Stichting Vredenoord’ in Huis ter Heide de rollators en rolstoelen hebben schoongemaakt en versierd. “Daarna in rolstoel-colonne het bos is. Onvoorstelbaar hoe je mensen intens gelukkig kunt maken met wat aandacht, en wat gekkigheid: een rolstoelrace. We hebben met elkaar echt een topdag gehad.”
Alles bij elkaar heeft de Volksbank zo’n 3.500 medewerkers. “De behoefte aan vrijwilligers is echter veel groter”, legt Dijst verder uit. “We hopen dan ook van harte met deze campagne het verschil tussen vraag en aanbod van vrijwilligerswerk zoveel mogelijk te verkleinen. Of – liever nog – weg te werken.”