Marcus Yarbug (Banking Circle): ‘Coronacrisis bracht CTO’s en CIO’s slapeloze nachten’

23 december 2021 Banken.nl 7 min. leestijd

“Eén op de drie CTO’s en CIO’s van financiële instellingen heeft een tekort aan vaardigheden binnen de organisatie. Hierdoor kunnen bedrijfsdoelstellingen mogelijk niet behaald worden.” Het is wellicht de belangrijkste conclusie uit het onlangs verschenen onderzoek ‘Futureproofing Payments Tech: The challenges facing CIO’s and CTO’s’ van Banking Circle. Banken.nl sprak hierover met Marcus Yarbug, Head of Sales Benelux bij Banking Circle.

Het is alweer bijna twee jaar geleden dat de coronacrisis uitbrak. Een groot deel van werkend Nederland moest ineens thuiswerken, online shoppen werd nog populairder en consumenten maakten steeds meer gebruik van digitale betaalmethoden. Een transitie die vanzelfsprekend leek te gaan, achter de schermen zorgde het echter wel degelijk voor de nodige kopzorgen. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat het voor veel CTO’s en CIO’s juist billenknijpen was.  

Volgens Yarbug kent het onderzoek dan ook een logische oorsprong. De payment specialist van Banking Circle legt uit dat banken al vóór het uitbreken van de coronacrisis volop bezig waren met hun digitale transformatie. “De pandemie heeft echter als katalysator gewerkt van dit proces. Ineens moest iedereen thuiswerken. De rol van Chief Technology Officer en Chief Information Officers werd daardoor ook strategischer van aard en sindsdien is de druk op hen hoger dan ooit tevoren. We vonden het dan ook een goed moment om heel even stil te staan en te reflecteren op de afgelopen periode.”

Het onderzoek stelde Banking Circle tevens in staat om te achterhalen wat er bij hun klanten speelt. Wat houdt ze wakker? Wat heeft men geleerd en waarop kan verder worden gebouwd? “Het viel ons daarbij op dat de problemen van CIO’s en CTO’s wijdverspreid waren”, vervolgt Yarbug zijn uitleg. “We vonden het dan ook een fijn idee dat we hen – middels het onderzoek – konden laten weten dat ze niet alleen staan.”

Slapeloze nachten

En dat is voor een groot deel van de CIO’s en CTO’s ongetwijfeld een fijn idee. Volgens Yarbug was de coronacrisis voor veel financiële instellingen een spannende periode. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat een groot deel van hen last heeft (gehad) van slapeloze nachten. “Enerzijds zagen we dat CTO’s en CIO’s van fintechs wakkerlagen omdat ze letterlijk bang waren voor een ‘systeem-outage’ – het  omvallen van het digitale systeem.”

“Anderzijds vreesde men de versnelde digitale transformatie bij banken”, vervolgt Yarbug. “Men was bang dat de gehele organisatie stil zou komen te staan als de transitie tegen moeilijkheden aanliep.” CTO’s en CIO’s denken dus in extremen. Niet geheel onlogisch gezien het onderzoek laat zien dat de bestuurders in de Benelux een absolute score behaalden op ‘skillgaps’: alle 200 respondenten uit België, Nederland en Luxemburg gaven aan een tekort aan vaardigheden te hebben op minimaal één gebied binnen hun organisatie.

Exemplarisch voor het gebrek aan de benodigde vaardigheden en kennis is volgens Yarbug de problematische transitie naar het werken in de cloud, en wijst daarbij naar de resultaten van het onderzoek: van de 200 CIO’s en CTO’s uit de Benelux geeft slechts één aan dat het volledige IT-systeem in de cloud staat . “Een groot probleem”, stelt Yarbug. “Het tekort aan vaardigheden maakt het niet alleen lastiger om een toekomstbestendige organisatie neer te zetten, maar ook om volledig te herstellen van de coronacrisis.”

Yarbug legt vervolgens uit dat de ‘cloudtransitie’ door een generatiekloof verder wordt verergerd. “De legacysystemen vormen de fundering van een organisatie. Maar die systemen stammen uit de jaren 70. De mensen die jarenlang verantwoordelijk zijn geweest voor die fundering gaan langzaamaan met pensioen. Kennis over legacysystemen vloeit dus weg bij de organisaties, terwijl je nieuwe initiatieven (zoals de cloud) juist moet koppelen aan het kernsysteem.”

Investeren, uitbesteden en samenwerken

Ondanks de obstakels en slapeloze nachten zien CIO’s en CTO’s de toekomst positief in. Yarbug stelt dat de ondervraagde organisaties goed in de gaten hebben waar hun problemen liggen. “En het herkennen van het probleem  is – net zoals in elk ander proces – de eerste en wellicht belangrijkste stap. Het grootste deel van de banken, fintechs en betaalinstellingen willen de aankomende tijd dan ook flink investeren om de skillgap te verkleinen.”

Daarbij moet volgens Yarbug niet alleen gedacht worden aan het simpelweg vergroten van de huidige IT-teams, maar ook aan uitbesteden of de samenwerking opzoeken. “API’s, machine learning, artificial intelligence, data warehousing en betaalsystemen zijn bij uitstek tech-uitdagingen waarbij het vaak goedkoper is om het juist níet zelf te doen.”

Het onderzoek leert ons dat ruim drie op de vijf (65%) CIO’s en CTO’s van plan zijn om hun techplannen daadwerkelijk uit te besteden of gebruik te maken van partnerschappen. Bij fintechs (66%) is die bereidheid tot samenwerking iets groter dan bij banken (64%). “Een logisch verschil”, stelt Yarbug. “Kleinere organisaties hebben niet altijd de middelen om alles zelf te kunnen doen.”

Concurrentievoordeel

Yarbug legt vervolgens uit dat een succesvol partnership – naast het uit handen nemen van ingewikkeld werk – ook een competitief voordeel kan opleveren. Volgens de payment specialist willen banken en fintechs rescources juist inzetten op strategische onderdelen en vlakken die de organisatie toekomst bestendiger maken. Het heeft geen zin om rescources in te zetten op onderdelen die geen onderscheidend vermogen voor een klant opleveren of een partner simpelweg beter kan.

"De consument heeft het wellicht niet altijd even goed door, maar payment providers hebben de digitale corona-economie echt ondersteund."

“Banken, fintechs en PSP’s vergroten hun efficiëntie door werk uit handen te geven aan specialistische partners. Hierdoor komen er resources vrij die vervolgens weer ergens anders ingezet kunnen worden, bijvoorbeeld ter verbetering van de customer experience. Op die manier creëer je uiteindelijk een concurrentievoordeel.”

Zonnige toekomst

Als payment specialist heeft Yarbug ervaring met het uithanden nemen van ingewikkeld werk. “Wij (Banking Circle) zijn een innovatieve technologische bank die gespecialiseerd is in betalen. Banken, fintechs en PSP’s ‘pluggen’ bij ons in en wij regelen – ongeacht de schaal – hun betalingsverkeer. Feitelijk gezien laten wij het digitalisatieproces makkelijker verlopen voor onze partners, waardoor ze uiteindelijk toekomstbestendig worden. Een goot deel van de financiële organisaties heeft ons al gezien en we nodigen de rest ook uit.”

Tot slot benadruk Yarbug dat de toekomst van Banking Circle en de betaalsector er als geheel zonnig uitziet en verwijst daarbij de populariteit van online shoppen tijdens de lockdown. “Het is niet moeilijk voor te stellen dat online shoppen een stuk minder leuk is als de betaalsystemen erachter niet goed werken. De consument heeft het wellicht niet altijd even goed door, maar payment providers hebben het online afrekenen in de digitale corona-economie echt ondersteund. Wat mij betreft is daarmee ook onze maatschappelijke waarde bewezen.”

Het volledige whitepaper is hier te vinden.