De aangekondigde samenwerking van ABN AMRO met Buckaroo op het gebied van betaaldiensten voor winkeliers, stuit tegen het zere been van Mollie-oprichter Adriaan Mol. En niet zo’n beetje ook.
In een bericht op LinkedIn laat Mol weten zich bepaald niet te kunnen vinden in het keuzeproces achter die samenwerking. ABN AMRO heeft namelijk niet voor een aanbesteding gekozen, waardoor andere betaalinstellingen nooit de kans hebben gehad om tot een deal met de bank te komen.
Hoewel de bank tegenover het Financieele Dagblad laat weten de markt goed te hebben onderzocht (waaronder onderzoek naar de risicoprofielen van betaalinstellingen), reageert Mol verbolgen. Met name vanwege het feit dat de keuze van ABN AMRO op Buckaroo is gevallen aangezien de betaaldienstverlener geen klanten zou bedienen uit de gok- en seksindustrie.
Mol wijst er namelijk op dat ABN AMRO jarenlang zelf via EMS (een Nederlandse transactieverwerker waar de bank tot voor kort een minderheidsbelang in had) de gokindustrie bediende. Daarnaast benadrukt hij dat Buckaroo de Staatsloterij als klant heeft, wat volgens Mol ook als een gokbedrijf gedefinieerd kan worden.
“Ook vergeet ABN hier te zeggen dat de CEO van Buckaroo zo’n dertig jaar lang bij ABN heeft gezeten”, vervolgt Mol. “Wij zijn allemaal 49,5% aandeelhouder van ABN AMRO – het zou wel fijn zijn als jullie volgende keer wel gewoon even netjes onderzoek doen, of minstens gewoon eerlijk zeggen hoe de keuze wel gemaakt is.”
“Ik heb er gewoon een hekel aan dat banken nog steeds durven te liegen en opnieuw weer zulke incompetente idioten blijken te zijn. Zeker wanneer het om onze belastingcenten gaat”, aldus de harde woorden van de Mollie-oprichter.
Overigens betwijfelt Mol of Mollie überhaupt een kans had gemaakt op een samenwerking met ABN AMRO, ook als de bank wel voor een aanbesteding had gekozen. "Mollie en ABN hebben absoluut niet dezelfde cultuur en we sluiten totaal niet aan op elkaar."