Volksbank vernieuwt training veilig bankieren

27 februari 2025 Banken.nl 1 min. leestijd

Fraudeurs ontwikkelen steeds geavanceerdere methoden om klanten op te lichten. Om hierop in te spelen, heeft de Volksbank voor dochterbedrijven SNS, ASN Bank en RegioBank zijn online training vernieuwd. De training helpt klanten verschillende vormen van fraude te herkennen en zo hun weerbaarheid te vergroten.

De online training ‘Veilig Bankieren – Herken Jij de Oplichter?’ werd oorspronkelijk in 2021 gelanceerd en is eind 2024 geactualiseerd. Klanten leren in hun eigen tempo over uiteenlopende fraudevormen, zoals bankhelpdeskfraude, geldezels, verkoopplatformfraude, phishing en hulpvraagfraude via WhatsApp.

De training is nu flexibeler ingericht, waardoor onderdelen afzonderlijk kunnen worden gevolgd en de inhoud eenvoudiger kan worden aangepast aan nieuwe vormen van oplichting. Tamara van Straten (manager fraude bij de Volksbank) benadrukt het belang van weerbaarheid: “Het wordt voor een klant steeds lastiger écht van nep te onderscheiden.”

“Nep-sms'jes, nep-mailtjes, nep-websites en zelfs nep-telefoontjes zijn helaas niet meer weg te denken”, legt ze uit. “Daarom moeten we ervoor zorgen dat de weerbaarheid van de klant groter wordt.”

De bank wil met de training laten zien hoe criminelen te werk gaan en wat herkenningspunten zijn. “Met als doel dat onze klanten fraude sneller leren herkennen en geen slachtoffer worden”, aldus Van Straten. “We hopen hiermee dat zij de fraudeur een stapje voor zijn.”

Meer aandacht voor veilig bankieren

Naast de vernieuwde training zijn ook de pagina’s over veilig bankieren op de websites van de verschillende merken van de Volksbank bijgewerkt. De content is beknopter en beter leesbaar, met een focus op het herkennen van fraudetechnieken. Klanten kunnen hier ook eenvoudig (een vermoeden van) fraude melden.