ING gaat deze zomer de mobiel bankieren-app van spraakauthenticatie voorzien, waardoor het mogelijk wordt om de ING-app alleen met de stem van de gebruiker te ontgrendelen.
Meer doen met spraak
Afgelopen week tijdens de Mobile Convention Amsterdam vertelde Jeroen Losekoot, hoofd Marketing Internet & Mobile bij ING dat de bank nog meer met spraak gaat doen. Deze zomer voert ING spraakauthenticatie in. De ING mobiel bankieren-app herkent aan de stem van de klant of deze gerechtigd is details van een bepaalde rekening te zien en te bewerken. "Dan heb je geen pincode meer nodig”, zegt Losekoot.
Toevoegen spraakauthenticatie
Momenteel ondersteunt de ING-app al stemherkenning, waarbij gebruikers via hun stem betalingen kunnen verrichten en saldo opvragen. De spraakfunctie werd in het najaar van 2014 aan de mobiel bankieren-app toegevoegd. Met een speciaal algoritme dat stemmen herkent wil ING nu een derde optie bieden om de app te beveiligen, naast de pincode en vingerafdruk. De spraakauthenticatie is vooral interessant voor Android gebruikers, die veelal nog niet beschikken over een vingerafdrukscanner.
Integreren met Inge
Hoe de spraakauthenticatie precies werkt is nog niet bekend. Het is aannemelijk dat ING de functie gaat integreren in zijn slimme assistent Inge, die al enige tijd beschikbaar is in de mobiel bankieren-app. Met Inge is het mogelijk om onder andere betalingen over te boeken en saldo op te vragen. Inmiddels hebben meer dan 100.000 ING-klanten via Inge met spraak een opdracht uitgevoerd.
Toename app gebruik
Nu al gebruiken 2,1 miljoen klanten de reguliere mobiel bankieren-app. De intensiteit van het gebruik neemt toe. Gemiddeld loggen gebruikers zes keer per week in, dat komt neer op zo’n 2,2 miljoen inlogsessies per dag. Op de piekdagen, salarisdagen en na het overmaken van vakantiegeld, is dit gemiddeld 2,8 miljoen keer. Op sommige momenten zijn dit wel 80 klanten per seconde. Met name rond lunchtijd checken klanten massaal hun saldo.