DNB-campagne ‘U beslist’ moet PSD2 meer bekend maken

12 maart 2019 Banken.nl 3 min. leestijd

Een nieuwe publiekscampagne genaamd ‘U beslist’ moet Nederlanders meer bekend maken met de nieuwe betaalrichtlijn PSD2. Volgens initiatiefnemer De Nederlandsche Bank (DNB) nodig omdat veel Nederlanders onbekend zijn met wat PSD2 is en welke nieuwe mogelijkheden erdoor ontstaan.

Onder financieel professionals zal PSD2 inmiddels wel redelijk bekend zijn. Zowel voor banken als voor niet-bancaire partijen uit de fintech-hoek betekent PSD2 een nieuw speelveld. Bij een substantieel aantal Nederlanders doet PSD2 echter nog geen belletje rinkelen. Volgens een onderzoekje van ING eind januari nog - een luttele twee weken voor de invoering in Nederland - was 82% van de Nederlanders onbekend met PSD2. In de weken nadien is er in menig journaal en actualiteitenprogramma aandacht aan besteed, maar kennelijk onvoldoende om PSD2 tot algemene kennis te verheffen. 

Een wezenlijk onderdeel van PSD2 is het delen van betalingsgegevens met niet-bancaire partijen, doorgaans ‘derde partijen’ genoemd. Dit maakt diverse nieuwe toepassingen mogelijk die zorgen voor meer gebruiksgemak. Maar dat gebruiksgemak komt met een bepaalde verantwoordelijkheid en daar is ‘U beslist’ voor bedoeld. De campagne is een opzet van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer, ofwel MOB, maar uitgevoerd door DNB. De samenstelling van MOB bestaat uit partijen uit partijen die betrokken zijn met het retail-betalingsverkeer, zoals banken, detailhandelorganisaties en consumentenorganisaties.DNB-campagne ‘U beslist’ moet PSD2 meer bekend maken"Het is veel gevoelige informatie", zegt Petra Hielkema, directeur betalingsverkeer van DNB tegenover de NOS. "Betaalgegevens vertellen ontzettend veel over wat je doet, waar je werkt, waar je vaak bent, vakanties, koopgedrag, achterstallige betalingen, abonnementen, je vrijetijdsbestedingen, of je lid bent van een politieke partij of een geloofsgemeenschap en ga maar door."

Mensen laten nadenken

Bovenstaande klinkt wellicht waarschuwend, maar zo is het volgens Hielkema niet bedoeld. De campagne ‘U beslist’ draait vooral om bewustwording. De titel van de campagne draait immers om het feit dat een PSD2-toepassing alleen doorgang kan vinden als de gebruiker vooraf toestemming geeft. Zonder toestemming, in principe geen deling van gegevens. In principe, omdat er nog wel zorgen bestaan over gegevens van tegenrekeningen van mensen die zelf mogelijk niet specifiek ingestemd hebben met PSD2.   

Bewustwording dus. "Mensen hebben op dit moment eigenlijk geen idee wat PSD2 is en doet", aldus Hielkema. "We zijn zo gewend aan schermpjes, aanklikken en vinkjes zetten dat het heel begrijpelijk is dat je soms zonder al te veel nadenken doorklikt. We willen dat mensen nadenken als ze de vraag krijgen om de betaalgegevens vrij te geven."