Mastercard deelt visie over digitale identiteit

28 maart 2019 Banken.nl 3 min. leestijd

Betalings- en technologiebedrijf Mastercard gaat in een nieuw artikel in op de complexe kwestie van identiteit in een immer digitaliserende wereld. In het artikel Het herstellen van vertrouwen in een digitale wereld behandelt Mastercard de voorwaarden voor hoe digitale identiteit werkt. Het individu staat daarbij altijd centraal.

"Dé grote vraag voor digitale interacties in een hyperverbonden tijdperk is: hoe vertrouw je iemand die je niet kent, niet kunt zien en niet persoonlijk aanwezig is?", zegt Ajay Bhalla, president van Cyber & Intelligence Solutions van Mastercard. "Dit is een gebied dat we al enige tijd aan het verkennen zijn, in overleg met een reeks verschillende groepen. Met dit inzicht stellen we ons een wereld voor waarin de identiteit van een persoon en de apparaten die namens hem of haar werken direct, veilig en zeker kunnen worden geverifieerd, waar toegang wordt verkregen zonder wachtwoorden en gegevens alleen met toestemming worden uitgewisseld."

Mastercard deelt visie over digitale identiteit

Mastercard stelt een serie grondbeginselen op die bijdragen aan het scheppen van vertrouwen in het digitale tijdperk. Volgens het bedrijf komen die grondbeginselen neer op fundamentele individuele rechten: identiteit en identiteitsgegevens zijn en blijven individueel bezit.

  • Inclusiviteit: iedereen heeft recht op een digitale identiteit
  • Eigendom: individuen zijn eigenaar van hun identiteit en persoonlijke gegevens
  • Eenvoud: het gebruik van hun digitale identiteit door een persoon moet eenvoudig en intuïtief zijn
  • Vertrouwelijkheid: een persoon heeft het recht om zijn digitale identiteitsinformatie privé te houden
  • Toestemming: de digitale identiteit van een persoon mag niet worden gebruikt of gedeeld zonder hun uitdrukkelijke toestemming of zoals toegestaan door de wet
  • Transparantie: individuen hebben het recht om te begrijpen hoe hun digitale identiteitsgegevens worden gebruikt en gedeeld
  • Beveiliging & integriteit: identiteitsgegevens en transacties waarbij de digitale identiteit van een persoon betrokken is, moeten worden bewaard met de hoogste normen op het gebied van beveiliging en integriteit
  • Gegevensrechten: individuen moeten het recht hebben om hun identiteitsgegevens in te zien, te corrigeren en te verwijderen, en het recht op verhaal indien hun rechten worden geschonden
  • Eerlijk gebruik: de identiteitsgegevens van een persoon mogen alleen worden gebruikt voor legitieme, eerlijke en niet-discriminerende doeleinden
  • Keuze: individuen moeten de keuze hebben uit een aanbieder van digitale identiteit en het recht om zich af te melden

Mastercard geeft aan dat het privacy-by-design model geen identiteitsgegevens verzamelt. Voor digitale interactie worden enkel de minimaal benodigde gegevens uitgewisseld en alleen wanneer het nodig is. Daarnaast beveiligt het effectief de gegevens en het gebruik van die gegevens. Op die manier hebben gebruikers de controle en is de identiteit van een persoon veilig gekoppeld aan zijn of haar smartphone.

Collectieve inspanning

De Amerikaanse gigant benadrukt het belang van een digitale identiteit. Het is moeilijk meer voor te stellen om niet online te winkelen, bankzaken te regelen of te communiceren. Inclusiviteit is daarin heel belangrijk, immers iemand zonder (veilige) digitale identiteit valt heden ten dage behoorlijk buiten de boot.

"Digitale identiteit vereist een collectieve inspanning”, aldus Bhalla. “Voortbouwend op ons strategisch partnerschap met Microsoft en samenwerking met verschillende partners in de sector, willen we het netwerk faciliteren en helpen bij het definiëren van de regels en het bestuur. Samen hebben we een echte kans om digitale betrokkenheid te transformeren, zodat het gemakkelijk is en geen concessies doet aan de veiligheid."