ABN AMRO schrijft winst van €2.046 miljoen over boekjaar 2019
ABN AMRO rapport een winst van €2.046 over het afgelopen jaar. Daarmee is sprake van een winstval van 13% vergeleken met het jaar 2018. Met name over het vierde kwartaal hadden analisten op meer gerekend. Met name bij het zakelijke deel moest de bank meer geld reserveren voor slechte leningen.
Topman Kees van Dijkhuizen nam voor de laatste keer plaats achter het tafeltje met daarop zijn naam en functie. In april draagt hij het algemeen bestuur van de bank over aan zijn opvolger Robert Swaak. Nog één keer mocht hij echter de jaarresultaten van ABN AMRO presenteren. Resultaten waar zowel om gelachen als gehuild kan worden. Enkele kerncijfers.
- €2.046 miljoen winst over 2019, een daling van 13% ten opzichte van 2018.
- Mutatie in baten van -5%, mutatie in kosten van -2%.
- Verslechtering van de cost-income ratio van 58,8% (2018) tot 61,2% (2019).
- Daling rendement op gemiddeld eigen vermogen van 11,4% (2018) tot 10,0% (2019).
- Dividendvoorstel van €1,28 per aandeel.
- Verdubbeling duurzaam belegd vermogen private banking tot waarde van €19 miljard.
Van Dijkhuizen geeft in een begeleidend schrijven aan dat de bank vasthoudt aan de eerder ingezette strategie. Dat is onder meer terug te zien in een verdubbeling van het duurzaam belegde vermogen en opname in de Dow Jones Sustainability Index van top 10% meest duurzame banken ter wereld. “We hebben onze leidende positie in beeldbankieren bij Retail Banking versterkt en deze dienstverlening naar al onze bedrijfsonderdelen uitgebreid. Klanten van Florius kunnen hun hypotheek nu verhogen zonder documenten te hoeven aanleveren mits ze ons toestemming geven om hun gegevens te gebruiken. Hiermee is onze aanvraagprocedure voor hypotheken vereenvoudigd en gedigitaliseerd.”
Uiteraard kan een toelichting over de inspanningen van ABN AMRO met betrekking tot het tegengaan van witwassen niet ontbreken. De bank meldt inmiddels zo’n 2.000 fraudespecialisten aan het werk te hebben, een aantal dat volgens Van Dijkhuizen mogelijk nog door zal groeien tot 3.000. Van Dijkhuizen: “We boeken vooruitgang met het op orde brengen van onze klantdossiers en verwachten dit in 2022 af te ronden. We maken gebruik van kunstmatige intelligentie en robotica om de effectiviteit en efficiëntie te verbeteren. Er is geen nieuwe informatie beschikbaar over het onderzoek van het Openbaar Ministerie.”