AFM houdt kwaliteit dienstverlening banken extra in de gaten tijdens corona
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) geeft aan scherp te letten op de gedragingen van financiële instellingen tijdens de coronacrisis. Meer specifiek of zij hun zorgplicht blijven uitvoeren en dat zij de coronacrisis niet omzetten in nieuwe verdienmodellen. De toezichthouder waarschuwt tevens voor toegenomen activiteit van malafide kredietverstrekkers, die misbruik zouden kunnen maken van de huidige kwetsbare financiële situatie van veel Nederlanders.
‘Never waste a good crisis’. Het is één van die gruwelijke clichés die altijd terugkomen in voornamelijk Angelsaksische managementboekjes of bij motivatiegoeroes en die steevast een zweem van immoreel handelen om zich hebben hangen. Toezichthouder AFM geeft in zijn jaarverslag aan met argusogen te blijven kijken naar de financiële sector, teneinde te voorkomen dat financiële instellingen misbruik maken van de situatie en consumenten nog wat dieper het moeras induwen.
Met name vanuit ondernemershoek komen inmiddels kritische geluiden over het tempo van de dienstverlening van banken en over de hoeveelheid administratie die komt kijken bij noodkredieten. Velen voelen zich niet gezien of gehoord. “Je ziet dat banken onderdeel van de oplossing willen zijn’’, zegt Van Geest in het AD. “Maar voorkomen moet worden dat de oplossing van nu een probleem in de toekomst worden. Het mag geen nieuw verdienmodel voor de bank worden. Een klant moet bijvoorbeeld geen persoonlijke lening met hoge rente afsluiten om straks rente en aflossing te betalen. En ze moeten geen leningen verstrekken aan partijen die niet kredietwaardig zijn.”
Geen leningen verstrekken aan partijen die niet kredietwaardig zijn. Om dat vast te kunnen stellen is nu eenmaal wat onderzoek nodig. Bij de één meer dan bij de ander. Dat gaat logischerwijs ten koste van de snelheid. Of zoals Kees van Dijkhuizen van ABN AMRO het al zei: “We kunnen niet blind alles geven.”
Naast de reguliere grote banken kijkt de AFM ook met extra aandacht naar kleine aanbieders van consumptief krediet. Van Geest: “Louche partijen melden zich vaker in slechte tijden. Juist nu is de consument kwetsbaar.” Eenzelfde soort scenario is overigens zichtbaar in Italië, met name het armere zuiden. Men is als de dood dat de maffia de vingers tussen de deur krijgt bij nieuwe groepen burgers en daarom zijn overheden kwistig met het verspreiden van voedselpakketten. Binnen Nederland voegt de AFM de daad bij het woord door het advertentiegedrag van deze partijen nauwkeurig te monitoren. Partijen die opeens meer gaan adverteren kunnen op zijn minst een belletje verwachten met enkele kritische vragen.