ABN AMRO trekt stekker uit vermogensbeheer-app Kendu
Na een iets meer dan een jaar in de lucht te zijn geweest stopt ABN AMRO alweer met vermogensbeheer-app Kendu. Dat meldt de bank op zijn eigen website. Er zijn momenteel zo’n 5.000 gebruikers van de app, volgens ABN AMRO te weinig om nieuwe investeringen te rechtvaardigen. De app stopt per 30 juni.
Kendu past in het rijtje van nieuwe generatie apps die gericht zijn op microvermogensbeheer, zoals Semmie, Peaks, Dexxi of Evi. Inleggen was al mogelijk vanaf een bedrag van €50, niet direct een bedrag waar men aan denkt bij het woord ‘vermogensbeheer’. Maar zodoende wilde ABN AMRO vermogensbeheer voor niet-vermogenden toegankelijk maken. Zij hebben immers ook hun eigen financiële ambities, alleen spelen ze in een andere competitie.
In het eerste jaar wist Kendu zo’n 5.000 klanten te trekken. Te weinig volgens de bank. “Inmiddels is gebleken dat er te weinig belangstelling voor is om verdere investeringen in Kendu te rechtvaardigen”, aldus een verklaring van de bank. Het is gissen naar de oorzaak, maar de kosten van Kendu hebben mogelijk een rol gespeeld. Volgens een analyse van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) waren die namelijk relatief hoog. De servicekosten waren slechts 0,4%, maar Kendu belegde in ABN AMRO Profielfondsen en fondsen van Allianz waardoor de jaarlijkse kosten zo’n 1,5% van het eigen vermogen waren. En dat was prijzig, aldus de VEB. Bovendien is de concurrentie hevig.
Verliezen gecompenseerd
ABN AMRO geeft aan dat klanten niet zullen lijden onder gedwongen verkoop van hun beleggingsportefeuille op een moment dat de beurzen slecht presteren. Daarin speelt de datum 15 juni een sleutelelement. Vanaf die datum zal ABN AMRO de beleggingen gaan verkopen. De bank zal eventuele verliezen volledig compenseren. Dat wordt naar verwachting geen enorme kostenpost, omdat het om relatief weinig klanten gaat met relatief kleine portefeuilles. Wie voor 15 juni op eigen initiatief aandelen verkoopt moet de verliezen wel zelf dragen.