HSBC integreert Messages van Apple als nieuw contactkanaal
Klanten van de Britse bank HSBC kunnen voortaan contact opnemen op hun bank via de Messages-app van Apple. Uiteraard kan dat alleen als ze beschikken over een apparaat van de Amerikaanse tech-reus. De bank ziet in Apple Business Chat een waardevolle aanvulling op het bestaande aanbod, temeer omdat vanwege de coronacrisis het aantal digitale vragen sterk is toegenomen.
Het bekende groene icoontje met wit tekstballonnetje siert menig startbalk op een iPhone of iPad. Met de Messages-app (in het Nederlands ‘Berichten’) kunnen particuliere gebruikers zowel sms’jes als iMessages versturen. Apple heeft echter sinds enige tijd ook een Business Chat beschikbaar, waarmee bedrijven de app als communicatiekanaal kunnen aanbieden aan klanten. HSBC is één van de eerste grote Europese banken die hiermee start.
Apple Business Chat bestaat pas sinds 2018. De dienst begon niet verrassend in de Verenigde Staten, met Wells Fargo als eerste grote bank die ervan gebruik ging maken. Bij bedrijven die de dienst gebruiken verschijnt bij zoekresultaten – bijvoorbeeld via Siri, Apple Kaarten of Safari – een extra icoontje, waarop consumenten kunnen drukken om direct contact te leggen. Vervolgens schakelt de telefoon over naar de Messages-app, naar een scherm met bovenaan het logo van de onderneming.
Hoe zit dat dan met privacy, zullen velen zich afvragen? Is het een nieuwe poging van Apple en bedrijven om de greep op consumenten nog verder te verstevigen? Mogelijk, maar er zijn wel een aantal beveiligingslagen ingebouwd. In de eerste plaats kan een gesprek alleen gestart worden door de consument, niet door HSBC of welk ander bedrijf ook. Consumenten hoeven zich bovendien niet eerst ergens aan te melden of te registreren om te kunnen communiceren. Ze kunnen meteen starten met communiceren.
Voor HSBC is het een extra methode om klanten te bedienen. Bovendien is het mogelijk om een koppeling te maken met bekende CRM-software, zoals Salesforce of ZenDesk. “Apple Business Chat is een belangrijke toevoeging aan het bestaande aanbod van mobiele en online chatdiensten van HSBC. Het helpt onze klanten om op een veilige manier contact te leggen waar ze ook zijn en wanneer ze willen”, aldus Kerri-Anne Mills, hoofd van de dienst klantondersteuning bij de Britse bank.