Wordt betaalkaart van de toekomst van hout?

20 oktober 2020 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel

De Britse fintech-onderneming TreeCard heeft een houten betaalkaart ontwikkeld. Met deze innovatieve pas vraagt TreeCard aandacht voor het milieu. Per $60 die klanten met de kaart uitgeven wordt bovendien een boom geplant. Recent kreeg TreeCard een investering van $1 miljoen van de duurzame zoekmachine Ecosia, die in ruil daarvoor nu 20% van de aandelen bezit. 

Betaalkaarten zijn tientallen jaren van plastic geweest, maar sinds een aantal jaar wordt er volop geëxperimenteerd met nieuwe materialen. We zagen bij verschillende online banken al de metalen betaalkaart, de biologisch afbreekbare betaalkaart, de betaalkaart van hergebruikt plastic en nu dus ook een betaalkaart van hout, een absolute noviteit. Deze kaart is ontwikkeld door TreeCard, een in Londen gevestigde fintech-onderneming. 

Inclusief overzichtelijke app

De kersenhouten betaalkaart van TreeCard is helemaal gratis voor consumenten. Het betreft overigens een zogeheten ‘top-up debitcard’, wat inhoudt dat er eerst geld op moet worden gezet alvorens er iets mee te kunnen betalen. Wel beschikt hij net als een reguliere Mastercard-creditcard over de gebruikelijk zestien cijfers, opgedeeld in groepjes van vier, en een cvc-code. Het lijkt er dus sterk op dat de kaart wel is in te zetten voor de betaalmethode ‘creditcard’ tijdens online afrekenen. 

Parallel aan de kaart krijgen gebruikers ook de beschikking over een bijbehorende app, met handige features als monitoring en categorisering van uitgaven, de mogelijkheid om rekeningen te splitsen en inzicht in het aantal bomen dat totale uitgaven al hebben opgeleverd. Met name die eerste twee zijn in deze tijd beslist niet uniek meer, maar voor een gratis dienst toch best uitgebreid. 

Een interessante vraag is waar TreeCard haar eigen rekeningen dan van betaalt. TreeCard – dat gebruikt maakt van het netwerk van Mastercard – verdient geld door ondernemers een kleine toeslag te rekenen wanneer een consument iets bij hen afrekent. Het maakt niet uit of dat nu online of in een fysieke winkel gebeurt. Met dat geld runt TreeCard haar eigen operaties en van het restant plant men nieuwe bomen, een fenomeen dat sterk in opkomst is als middel tegen klimaatverandering. “What you do makes a difference, and you have to decide what kind of difference you want to make”, zo promoot de wereldberoemde primatoloog Jane Goodall de kaart. 

Toekomst digitaal

De recente investering van $1 miljoen is afkomstig van Ecosia, een duurzame internetzoekmachine. Evenals TreeCard besteedt Ecosia een deel van haar inkomsten – in dit geval uit advertenties – in duurzame doelen, waaronder wederom het planten van bomen. “We hopen tenminste 100.000 klanten te verwelkomen. We denken dat we hiermee de aanplant van zes miljoen bomen te financieren”, aldus TreeCard-voorman Jamie Cox.

Ten slotte rijst mogelijk de vraag of een houten kaart wel zo duurzaam is, zeker wanneer de aanbieder aan de andere kant juist oproept tot het planten van bomen. Volgens TreeCard is deze houten uitvoering – gemaakt van kersenhout met het FSC-keurmerk – nog altijd een stuk duurzamer dan plastic varianten. Maar wat nog duurzamer is, is een digitale kaart. TreeCard geeft aan dat de kaart ook te gebruiken is met Apple Pay en Android Pay, iets dat zelfs aangemoedigd wordt. De houten debitcard is in essentie dan ook niet dé betaalkaart van de toekomst, eerder een probaat middel om aandacht te vragen voor klimaatverandering. De toekomst lijkt toch voorbehouden aan de digitale betaalkaart