Grootbanken gaan slachtoffers van spoofing fraude bijstaan

28 december 2020 Banken.nl 2 min. leestijd

De vier grootbanken van Nederland gaan slachtoffers van ‘spoofing’ bijstaan en zich nog harder maken voor het aanpakken van fraude en oplichting. Deel van de plannen vormen het vergoeden van de schade van spoofing voor gedupeerden evenals een integrale fraudeaanpak.

Via spoofing slagen criminelen erin om zich een telefoonnummer van banken aan te meten en argeloze klanten te bewegen geld over te schrijven. Relatief veel mensen zijn hier al ingetrapt. Deze vorm van oplichting is de afgelopen jaren steeds vaker aan bod gekomen in programma’s als Kassa en Radar. Sinds de fraude bestaat is er regelmatig discussie over wie voor deze kosten moet opdraaien.

De bankensector wil nu in toenemende mate de handschoen oppakken om fraude en oplichting tegen te gaan. De banken vinden het belangrijk dat er werk wordt gemaakt van de opsporing en vervolging van de daders, geeft Chris Buijink aan, bestuursvoorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).

De NVB is dan ook verheugd met de bekendmaking van een integrale aanpak. In deze aanpak zullen opsporingsdiensten, ministeries, de telecomsector en banken de krachten gaan bundelen om fraude en oplichting terug te dringen. De NVB pleit daarbij voor het makkelijker maken van het uitwisselen van informatie voor politie, banken en de telecomsector. Dat vergt dan wel dat de privacyregels her en der versoepeld zullen moeten worden.



De vier grootbanken in Nederland (Rabobank, ING, ABN AMRO en De Volksbank) hebben afspraken gemaakt met het ministerie van Financiën om de schade door spoofing aan slachtoffers te gaan vergoeden, mits er aantoonbaar (en na gedegen onderzoek) sprake is van misbruik van de naam of het telefoonnummer van de eigen bank. Ook moet het slachtoffer zelf aangifte bij de politie hebben gedaan.

Schadevergoedingen aan spoofing-slachtoffers wordt op grond van coulance gedaan. Immers, er wordt bij deze vorm van fraude misbruik gemaakt van het vertrouwen van klanten in hun eigen bank. Wel wordt benadrukt dat klanten altijd een eigen verantwoordelijkheid hebben. Zo kennen andere vormen van fraude deze coulance vanuit banken echter niet. Wanneer mensen de dupe worden van fraude waarbij hen via transacties op marktplaats of via Whatsapp geld is ontfutseld, dan wordt dit niet zomaar vergoed.

NVB roept mensen in ieder geval op zelf alert te blijven wanneer ze een telefoontje of bericht krijgen van hun bank of een andere bekende organisatie. “Vraagt uw bank om iets te betalen of uw bankpas en pincode af te geven? Hang op! Klik weg! Bel uw bank, via een officieel openbaar telefoonnummer.”

Fraude blijft de komende tijd een belangrijk onderwerp, dat banken via doorlopende voorlichtingscampagnes onder de aandacht zullen blijven brengen.