Florius brengt verduurzamingsmogelijkheden in kaart voor huizenkopers
“Huizen kijken is mogelijkheden zien”, kopt Florius op zijn website. De hypotheekverstrekker bedoelt daarmee niet alleen de standaard aandachtspunten van huizenkijkers – zoals de staat van het onderhoud en eventuele uitbouwmogelijkheden – maar ook de verduurzamingsmogelijkheden.
Florius wil consumenten dan ook door een ‘groene bril’ laten kijken, wanneer zij een woning gaan bezichtigen. Daarbij wijzen de adviseurs toekomstige huizenkopers op de factoren die van invloed zijn op de duurzaamheid van een woning. Volgens Florius is het bouwjaar van de woning één van de belangrijkste factoren die van invloed zijn op de duurzaamheid.
Woningen gebouwd voor de jaren zeventig zijn niet tot amper geïsoleerd, terwijl vanaf de tweede helft van de jaren zeventig allerlei vormen van isolatie – zoals dubbelglas en vloer- en dakisolatie – werden aangebracht in nieuw gebouwde huizen. De financieel dienstverlener stelt dan ook dat er met name door dakisolatie veel winst valt te behalen, omdat een goed geïsoleerd dak warmte vast houdt.
Groener wonen is een noodzaak
Volgens Florius-directeur Karin Polman willen steeds meer advieskantoren en financiële instellingen consumenten wijzen op de duurzame mogelijkheden bij het kopen van een huis en de financiering daarvan. “Je wil comfortabel wonen, in een huis met een laag energieverbruik. ‘Groener wonen’ is een noodzaak geworden, niet alleen voor de huiseigenaren, maar ook voor het leefbaar houden van onze planeet.”
“Daarom is het goed om hier al tijdens de bezichtigingen rekening mee te houden. Wanneer consumenten op deze manier naar een huis kijken, kan de adviseur zijn klant daar vervolgens in ondersteunen bij het gesprek over de financiering van de woning. Dat is de reden waarom Florius er een hele campagne aan wijdt.”
Lees ook: Florius moedigt verduurzaming aan met korting op hypotheekrente