VEH: Wachttijd hypotheekaanvraag niet overdreven lang

02 juni 2014 Banken.nl

De doorlooptijd voor het afsluiten van een hypotheek is niet overdreven lang. Dat laat Vereniging Eigen Huis (VEH) weten als reactie op een artikel in het Algemeen Dagblad (AD) dat banken trager zijn geworden bij het verstrekken van een hypotheek. Het AD berichtte over wachttijden van drie maanden. Een overdreven voorstelling van zaken, stelt VEH. Als reactie op het AD artikel meldt ABN AMRO dat de gemiddelde doorlooptijd van een hypotheekverstrekking juist is verbeterd ondanks de strengere regelgeving en een verbeterde aandacht voor klanten met (dreigende) betalingsproblemen.

VEH: Hypotheekaanvraag duurt in de regel vier tot zes weken

Door personele onderbezetting en strengere regelgeving zou volgens het AD de wachttijd voor een hypotheek oplopen tot wel drie maanden. Banken zouden de toenemende vraag naar hypotheken niet aankunnen. Het AD baseert haar conclusie op onder andere op uitspraken van de VEH en een makelaar uit Utrecht.

VEH - Wachttijd hypotheekaanvraag

In een reactie laat VEH op haar website echter weten dat het AD een overdreven voorstelling van zaken geeft. "De wachttijd van een hypotheekaanvraag is niet overdreven lang", aldus VEH. Een hypotheekaanvraag duurt in de regel vier tot zes weken. Soms kan een hypotheek in zelfs in drie weken zijn geregeld. Toch adviseert de vereniging kopers in het koopcontract een termijn van zes tot acht weken in te bouwen om de financiering rond te krijgen. Alleen als de financiële situatie van de aanvrager complex is, kan de duur van de aanvraagprocedure oplopen tot drie maanden, aldus VEH.

De aanvrager kan zelf het acceptatieproces versnellen door belangrijke stukken als medische documenten en werkgeversverklaringen alvast bij de hand te hebben als de adviseur de hypotheekaanvraag invult.

ABN AMRO: gemiddelde doorlooptijd juist verbeterd 

ABN AMRO meldt op haar website dat de gemiddelde doorlooptijd voor het afsluiten van een hypotheek bij ABN AMRO juist is verbeterd, ondanks de strengere regelgeving en een verbeterde aandacht voor klanten met (dreigende) betalingsproblemen. Volgens de bank kan ze de toegenomen vraag goed aan. Ook wanneer het aantal aanvragen toe zou nemen, bewaakt de bank de doorlooptijd door extra personeel in te zetten. Ook Rabobank zegt voldoende hypotheekadviseurs te hebben om de toenemende vraag naar hypotheken aan te kunnen.