Huib de Mulder: "Ik voel me verbonden met het Rabo-motto 'Growing a better world together'"

05 juli 2021 Banken.nl 4 min. leestijd

Voor de podcast Leaders in Wonen ging Amy Reijgersberg in gesprek met Huib de Mulder, Directeur Wonen bij Rabobank. Onder andere impact hebben, maatschappelijke veranderingen en de woningmarkt, waren onderwerpen die de revue passeerden in het constructieve gesprek.

Huib de Mulder (39) groeide op in Nijmegen. Na zijn studie Technische Bedrijfskunde aan de Technische Universiteit Twente startte hij zijn professionele carrière als management trainee bij Rabobank. Hij bekleedde verschillende managementsfuncties onder andere in kredietverstrekking aan food- en agribedrijven en Capital Structuring. Sinds 2019 is hij Directeur Wonen bij Rabobank. Hij woont met zijn vrouw en drie kinderen in Utrecht.

Het was geen vanzelfsprekende zaak dat De Mulder in de financiële sector terechtkwam. Hij vertelt dat hij “eigenlijk eerst arts” wilde worden, maar dat het ‘systeem’ hem heeft uitgeloot, waardoor hij koos voor de studie Technische Bedrijfskunde in Enschede. Hij legt uit: “Voor mij was dat ook een mix tussen mens en een stuk techniek. Daarna ben ik wat meer de Financial Engineering kant, het bankwezen ingerold.”

Huib de Mulder:, Directeur Wonen, Rabobank

Op de vraag waarom Rabobank als werkgever zo goed bij hem past antwoordt De Mulder resoluut en veelzeggend: “Ik voel me echt erg verbonden met de bank, ook met de missie van de bank. Dus voor mij is ‘Growing a better world together’ een reden waarom ik bij Rabo werk en dat het om meer gaat dan alleen geld.”

Digitalisering

De Mulder vindt het op het ogenblik een interessante tijd voor veel bedrijven, omdat het een periode is waarin veel veranderingen plaatsvinden. Voortgaande digitalisering, de opkomst van fintechs, lage rente; het zijn allemaal onderwerpen waar Rabobank ook volop mee te maken heeft. “Om met mijn team leiding te geven en te kijken hoe we die veranderingen voor de bank én voor de klant vorm kunnen geven, dát vind ik mooi om aan te mogen werken.”

Digitalisering is volgens De Mulder een constante uitdaging. Hij vraagt zich vooral af hoe ver digitalisering zal gaan. Hij vertelt dat Rabobank gelooft dat het een mix zal worden tussen menselijk contact aan de ene kant en digitaal gemak aan de andere kant. “De klant wil gewoon makkelijk op een digitale manier data kunnen delen. Wij geloven dat menselijk contact, elkaar even aankijken, met elkaar beleving hebben bij het kopen van een huis, ook datgene is wat mensen zoeken.”

Toegang tot de woningmarkt

Toegang tot de woningmarkt is ook een van de speerpunten waar Rabobank zich op richt. Met het Bouwfonds Property Development (BPD) heeft Rabobank een van de grootste ontwikkelaars van Nederland op dat gebied. De Mulder geeft in die context aan dat wordt gekeken naar de mogelijkheden tot versneld bouwen en de financiering daarvan. “Er zijn natuurlijk een aantal hele grote bouwprojecten nodig om het woningprobleem in Nederland op te lossen.”

Maar ook kleine bouwprojecten zijn belangrijk. Zo wordt er onder andere gekeken naar groepen die samenwonen. De Mulder noemt als concreet voorbeeld de groep senioren die op zeker moment gebruik kunnen maken van zorg als dat nodig is. “Een boerderij kan je verbouwen waar je voor meerdere senioren een plek maakt met een gemeenschappelijke ruimte en waar je zorg faciliteert.” Hij vult aan: “Dat zijn interessante structuren om naar te kijken.”

Verduurzaming

Daarnaast zet Rabobank vol in op verduurzaming van de bestaande woningmarkt. Volgens De Mulder is dat “een van de belangrijkste dingen die we te doen hebben”. Hij legt uit dat Rabobank z’n miljoenen hypotheekklanten via de Rabo-app én via de adviseurs wil informeren en helpen bij verduurzaming. “De adviseurs kunnen vragen beantwoorden als: ‘Wat betekent het verduurzamen van een huis? Waar moet je aan denken? Wat zijn de overwegingen?’”

In dat kader werkt Rabobank samen met het platform HomeQgo. Op een digitale manier kun je er verduurzamingsadvies krijgen door binnen vijf minuten een huisscan te doen. “Daarmee weet je wat je te doen staat als klant en wat je dat oplevert”, aldus De Mulder. “Van daaruit kan de klant doorklikken naar partijen die de verduurzaming kunnen uitvoeren om het zo laagdrempelig mogelijk te maken en offertes op te vragen.”

De Mulder benadrukt dat we echt “enorm zullen moeten versnellen” om het Parijs-akkoord te halen. Hij merkt dat er steeds meer bewustzijn komt en laat dat zien aan de hand van een voorbeeld. “We meten energiebesparende voorzieningen wanneer we een hypotheek afsluiten. Vorig jaar in januari was dat rond de 5% en nu worden er bij ongeveer 30% van de hypotheken energiebesparende voorzieningen meegenomen.”

Dat Rabobank impact kan hebben op allerlei terreinen staat voor De Mulder vast. Dat vertaalt zich volgens hem in het zichtbaar maken van concrete doelstellingen. “Ik denk dat we echt impact kunnen maken als we laten zien wat we doen. We maken bijvoorbeeld impact door extra snel te bouwen en daarmee echt toegang te verschaffen, zeker voor groepen die minder gemakkelijk toegang hebben.” Hij besluit: “Daar word ik heel blij van. Daar doe ik het voor.”

Luister hier de podcast van Leaders in Wonen