Experian: ‘Criminelen spelen in op veranderd consumentengedrag’

01 december 2021 Banken.nl

De coronacrisis heeft onze manier van shoppen veranderd. Steeds meer mensen betalen contactloos en ook online shoppen wordt steeds populairder. Uit onderzoek van Mastercard blijkt bijvoorbeeld dat 53% van de ondernemers tijdens de pandemie een webshop zijn begonnen of de al bestaande shops hebben uitgebreid. Een trend die volgens Herman Peeters, Principal Consultant bij Experian, ook risico’s met zich meebrengt.

Peeters legt uit dat het veranderende consumentengedrag gevolgen heeft voor hoe bedrijven moeten omgaan met potentiële fraude en data-bescherming. “Volgens de Thuiswinkel Monitor heeft 58% van de online consumenten in de eerste helft van 2021 ten minste één aankoop via een smartphone gedaan. Over het algemeen zijn aankopen via een smartphone impulsiever, waardoor consumenten phishing-pogingen over het hoofd zouden kunnen zien.” Peeters verwijst daarbij naar een onderzoek van Kaspersky, waaruit blijkt dat het aantal phishing-aanvallen dit jaar met 208% is toegenomen.

Overigens bestaan er niet alleen risico’s voor consumenten, ook bedrijven zijn door het online shoppen kwetsbaarder geworden. De consultant van Experian noemt ‘de-shopping’ (het bewust retourneren van producten en beweren dat een bestelling niet is bezorgd in een poging het geld terug te krijgen) en identiteitsfraude als belangrijke risico’s. “Er was onlangs nog een geval waarbij criminelen zich op Facebook voordeden als een bepaald bedrijf, met als doel om inloggegevens of data te ontfutselen. Vaak leiden dit soort imitaties ook tot financiële schade.”

Criminelen spelen in op veranderd consumentengedrag

Volgens Peeters is het aanbrengen van de “juiste beveiligingslagen”, de belangrijke manier voor een bedrijf om zichzelf en zijn consumenten tegen fraude te beschermen. “Identiteitsverificatie is de beste verdediging, zoals het gebruik van beveiligingsvragen, paspoort- of rijbewijscontroles en het gebruik van wachtwoorden en pincodes.”

Verandering van ‘fraudesoort’

“In de Nederlandse betaalmarkt was de afgelopen jaren iDEAL de primaire betaalmethode”, vervolgt Peeters. “Maar eerder dit jaar zagen we de economische impact van het coronavirus op de financiële situatie van individuen. Daarbij zagen we de trend dat steeds meer consumenten ervoor kiezen om hun aankopen achteraf te betalen. Bedrijven als AfterPay en Klarna zijn geïntegreerd met c-commerce-systemen en uitgegroeid tot een van de meest gebruikte betaalmethoden door consumenten.”

Het is volgens Peeters van essentieel belang dat online retailers en financiële instellingen zich bewust zijn van nieuwe betaalmiddelen en hoe deze worden gebruikt (en de daarbij behorende risico’s). “De afname van de ene vorm van fraude, betekent vaak de toename van andere. Creditcards worden bijvoorbeeld juist weer minder gebruikt, wat verklaart waarom creditcardfraude met 7% gedaald is. Net zoals wij van gedrag veranderen, veranderen criminelen met ons gedrag mee.”