Samenwerking Stater en Obvion resulteert in introductie ‘wijzigen woningwaarde’
Klanten van Obvion kunnen sinds kort zelfstandig de WOZ-waarde van hun woning wijzigen. De nieuwe toepassing ‘Wijzigen woningwaarde’ is het eerste tastbare resultaat van een geïntensiveerde samenwerking tussen hypotheekverstrekker Obvion en hypotheekadministrateur Stater.
In het vakblad InFinance legt Rolf Peters, Manager Strategie en Regie bij Obvion, uit dat de nieuwe WOZ-beschikkingen in het begin van het jaar hebben geleid tot een stormloop bij hypotheekverstrekkers. Een WOZ-beschikking – waarin de waarde van een woning wordt bepaald – kan namelijk leiden tot een lager risicoprofiel van de hypotheek en daarmee lagere maandlasten.
Volgens Peters zorgt de hoos aan WOZ-beschikkingen elk jaar voor een hoge en ongewenste administratieve piekbelasting. Obvion moet daardoor tijdelijk extra mankracht inzetten om die honderden aanvragen te verwerken. Met de nieuwe toepassing is dat verleden tijd. Klanten van Obvion kunnen nu zelf de nieuwe WOZ-beschikking of het nieuwe taxatierapport uploaden in de digitale klantomgeving. Klanten ontvangen vervolgens direct een bevestiging van de aanvraag en of dit heeft geleid tot een aanpassing van de maandlasten.
Showcase
De nieuw toepassing is mogelijk omdat Obvion en Stater de afgelopen drie jaar hun platformstrategieën op elkaar hebben afgestemd (de twee partijen werken overigens al sinds 1999 met elkaar samen). “De doelstellingen van Obvion sloten bijna naadloos aan bij de agenda van Stater”, legt Matthijs Schouten (Platform Manager bij Stater) uit. “Vanuit de overtuiging dat we met de juiste afstemming elkaar konden versterken zijn we samen aan de slag gegaan.”
Schouten en Peters stellen dan ook dat de samenwerking niet alleen bij de WOZ-optie blijft. De nieuwe toepassing moet volgens hen als showcase gebruikt worden voor de wijze waarop de partners in de toekomst meer van deze processen en services willen automatiseren. De (aankomende) nieuwe toepassingen kunnen hierdoor in de toekomst snel en tegen lagere kosten geïmplementeerd worden.
“We maken het leven van de adviseur met deze innovaties een stuk directer en zijn daarbij in staat om veel sneller respons te geven op de acties die worden gedaan in ons adviseur- en klantportaal”, legt Peters verder uit. “Het is op dit moment te vroeg om te vertellen waar we mee bezig zijn, wel dat de focus daarbij ligt op processen die actief klantbeheer voor adviseurs eenvoudiger maakt."