De visie op duurzaamheid in Nederlandse bestuurskamers (in vijf grafieken)

17 mei 2022 Banken.nl 3 min. leestijd

De bezorgdheid van bestuursleden (CxO’s) over het klimaat is de afgelopen maanden toegenomen, net als hun optimisme dat onmiddelijke actie wel degelijk een verschil kan maken. Er bestaan echter meerdere discrepanties tussen de meningen en motivaties van CxO’s, de acties die hun organisaties nemen en de impact die ze hebben.

Dat blijkt uit het Sustainability Report 2022 van Deloitte. In dit artikel worden vijf grafieken uitgelicht over de belangrijkste bevindingen van het onderzoek.

Zo blijkt uit het rapport dat 83% van de Nederlandse leidinggevenden van mening is dat de wereld op een kantelpunt staat als het gaat om klimaatverandering. Wereldwijd ligt dit percentage op 79%. Meer dan zes op de toen CxO’s stelt zelfs dat de wereld ‘een 'point of no return’ heeft bereikt om de reeds aangerichte schade nog te kunnen herstellen.

Vergeleken met CxO’s wereldwijd hebben in Nederland gevestigde bestuursleden minder vaak persoonlijk last gehad van klimaat-excessen, met uitzondering van ernstige overstromingen – waar Nederland juist weer hoger scoort van het wereldwijde gemiddelde (niet geheel verrassend, gezien een groot deel van het land onder de zeespiegel ligt).

Wellicht vormt het bovenstaande de oorzaak, want het is opvallend te noemen dat CxO’s in Nederland zich aanzienlijk minder zorgen maken over klimaatverandering vergeleken met bestuursleden in de rest van de wereld (Nederland eindigt zelfs op de twee na laagste plek van alle onderzochte landen).

Nederlandse bedrijven hebben echter aanzienlijk vaker dan mondiale bedrijven te maken met veranderende wet- en regelgeving met betrekking tot klimaatverandering, druk vanuit de samenleving en aandeelhouders en met reputatieschade.

Vergeleken met het wereldwijde gemiddelde voelen leidinggevenden in Nederland zich dan ook meer onder druk gezet door stakeholders – onder andere regelgevers, consumenten en aandeelhouders – om actie te ondernemen op het gebied van klimaatverandering.

Maar wat doen in Nederland gevestigde CxO’s dan om de ecologische voetafdruk van het bedrijf te vergroten? De belangrijkste actiepunten die ondernomen worden zijn:

“We bevinden ons in een beslissend decennium om actie te ondernemen tegen klimaatverandering en CxO’s voelen de druk om te handelen”, legt Jacques Buith (Senior Partner Risk Advisory bij Deloitte) uit. “Gedurfde acties met een meetbaar effect zijn nu nodig om het tempo van de transitie te versnellen.”

“Voor velen vereist de invoering van een klimaatvisie in hun organisatie een fundamentele transformatie van het bedrijfsmodel, met gevolgen voor onder andere de supply chain, talent, productontwikkeling en klantrelatie. Dit vereist nieuwe strategieën en processen, evenals een mentaliteitsverandering bij het personeel van de onderneming, haar leveranciers en haar klanten.”