De rol van EDI in de bankensector
Het staat buiten kijf dat de bankensector een snelgroeiende en dynamische branche is. Net zoals in andere sectoren moeten banken het hoofd bieden aan heel wat uitdagingen; waaronder digitalisering, cyberaanvallen en late betalingen. Elementen die kunnen worden beschouwd als belangrijke oorzaken voor de lagere efficiëntie in de gehele sector en de nog lagere klanttevredenheid. Hoe pakt EDI-software die uitdagingen aan? Comarch legt het uit.
Omdat banken financiële transacties van hun klanten ondersteunen is de bancaire sector met talloze andere sectoren verweven. In de competitieve wereldmarkt van vandaag is het van essentieel belang dat bedrijven kunnen rekenen op een snelle en makkelijke manier om betalingen te verwerken. EDI (Electronic Data Interchange) helpt hen daarbij.
EDI als kernelement bij financiële processen
Wat zijn EDI-betalingen? Binnen de bankensector spitst EDI zich toe op gegevensuitwisseling en betalingsverkeer, waarbij banken als derde partijen fungeren om elektronische transacties tussen kopers en verkopers uit te voeren. We kunnen bank- en financiële transacties zeker definiëren als een integraal element van de toeleveringsketen, aangezien ze handelspartners van de bestellingsverwerking met de betaling verbinden.
Consumenten starten dat proces wanneer ze producten van hun leveranciers aankopen. Een bankinstelling kan hen bijstaan in krediet- en betalingskwesties, in aanbetalingen voorzien of na een overeenkomst een kredietdocument uitgeven dat de betalingscapaciteit van de koper aan de verkoper bewijst. Zodra de goederen geproduceerd en geleverd zijn, kan de bankinstelling de rekening aanpassen volgens de overeengekomen voorwaarden.
Dankzij EDI is het kinderspel om gegevens en documenten uit te wisselen en betalingen snel en in overeenstemming met tal van wereldwijde standaarden te verwerken.
EDI voor veilige betalingen bij het bankieren
Heel wat organisaties beheren hun gevoelige gegevens nog steeds op papier. Omdat gegevenslekken steeds vaker voorkomen en significante veiligheidsproblemen kunnen creëren, is het voor bedrijven tegenwoordig cruciaal geworden om hun veiligheidsmaatregelen te versterken en daarmee hun bedrijfsgegevens te beschermen.
EDI kan een aanzienlijk sterkere gegevensbeheeroplossing vormen, aangezien de gegevens versleuteld kunnen worden en efficiënter kunnen worden verwerkt door documentenreeksen op te volgen.
Om een veilige betaling via een EDI-systeem te versturen moet een organisatie of bank meerdere noodzakelijke handelingen verrichten:
De koper ontvangt de betalingsinformatie elektronisch van zijn crediteurensysteem. Die informatie wordt vervolgens omgezet in het formaat van een EDI-standaard; de transactie wordt doorgestuurd naar de bankorganisatie en verwerkt door een van de financiële instellingen (zoals SWIFT); De betaling komt bij de bank van de verkoper terecht. Die geeft de betalingsgegevens automatisch door aan het debiteurensysteem, waarin de verkoper kan zien dat de bedragen correct overgeschreven zijn.
In de bankensector is het cruciaal om aan alle reglementaire en wettelijke voorschriften te voldoen. Bij de gegevensuitwisseling tussen alle betrokken partijen staat of valt alles met de veiligheid en betrouwbaarheid om tijdige betalingen en efficiënte financiële transacties te garanderen. Door EDI te gebruiken kunnen financiële instellingen, inclusief banken, automatisch big data beheren, hun operationele taken vereenvoudigen en fouten bij de gegevensinvoer elimineren.
De voornaamste voordelen van EDI in de financiële wereld
De voorbije jaren keken steeds meer organisaties in de richting van EDI om hun betalingsprocessen te beheren. Veel bedrijven merken dat EDI de perfecte oplossing is om die processen te stroomlijnen en optimaliseren, aangezien EDI betalingen automatiseert, interne bedrijfsprocessen verstevigt en het voor bedrijven mogelijk maakt om vlot met hun partners te communiceren en veilig gegevens uit te wisselen. Dit zijn een paar van de belangrijkste voordelen van EDI bij bankieren in de ogen van de gebruikers:
Hogere klanttevredenheid: dankzij de snellere en gestroomlijndere processen wordt EDI de hoeksteen om je klanten te bieden wat ze vragen, met een veiliger en sneller betaalsysteem waarmee je de communicatie met de klant kunt uitbreiden en alle stakeholders tevredener kunt houden.
Procesoptimalisatie en -automatisering: met EDI kan je organisatie financiële processen zoals de facturatie en betaalinitiatie optimaliseren en automatiseren. Dit bespaart tijd en geld, beperkt de operationele taken en maakt fouten bij handmatige gegevensinvoer onmogelijk.
Realtime monitoring van alle transacties: door moderne EDI-software te gebruiken kan je de betalingscyclus makkelijk in realtime volgen, zodat gebruikers alle transacties efficiënt kunnen vinden en behandelen. EDI is ook een rapporteringssysteem met een bijzonder hoog traceerbaarheidsniveau. Het platform bewaart namelijk alle relevantie transactie-informatie en kan fouten detecteren en verbeteren voor de transactie in de eindfase belandt.
Accuratere kasstromen: met EDI worden financiële documenten in een kortere tijdspanne met een hogere precisie verwerkt en uitgewisseld. Zo ontvangen organisaties betalingen sneller en efficiënter, wat de kasstroom voor hun activiteiten verbetert en dus resulteert in een hogere accuraatheid.
Veiligheidsstromen en betalingen: een ander groot voordeel is de veiligheid en betrouwbaarheid die EDI bij transacties biedt door de gegevens via een groot aantal verschillende veiligheidsnormen en communicatieprotocollen door te sturen, wat helpt om de vele risico's op mogelijke cyberaanvallen te beperken.