Rabobank biedt klanten middels bankapp inzicht in eigen energieverbruik
Klanten van Rabobank kunnen sinds kort via de app gebruik maken van een nieuwe functie om inzicht te verkrijgen in hun energieverbruik. De app staat in verbinding met een slimme meter en geeft niet alleen aan wat een huishouden verbruikt, maar ook waar het aan verbruikt wordt. De bank hoopt met de nieuwe functie, getiteld ‘Energie Inzicht’, zijn klanten te helpen om energie te besparen.
In eerste instantie hebben vijftienduizend klant beschikking gekregen over de nieuwe functie. Rabobank streeft ernaar om de functionaliteit in het begin van volgend jaar voor alle particuliere klanten beschikbaar te stellen.
“Door de onstuimige energiemarkt hebben meer mensen behoefte aan inzicht in hun eigen energieverbruik”, legt Huib de Mulder (Directeur Wonen Rabobank) uit. “Aanhoudende verhogingen in de energieprijzen zorgen voor onrust. Energie Inzicht kan daarbij helpen.”
Tips
Energie Inzicht is een functionaliteit binnen de Rabo App en staat, mits een klant hiervoor toestemming heeft gegeven, in verbinding met een slimme meter. De functie geeft niet alleen inzicht in het huidige gebruik, maar biedt ook tips (opgesteld in samenwerking met Milieu Centraal) om energie te besparen.
De bank legt uit dat het inzicht onafhankelijk is van de energieleverancier. Geïnteresseerden hoeven hiervoor geen aparte apparaten aan te schaffen, een slimmer meter is voldoende.
Rabobank heeft de nieuwe functie ontwikkeld samen met zijn partner Net2Grid. Net2Grid zorgt voor de koppeling met het netwerk van de netbeheerders en levert de technologie om de meterstanden te vertalen naar gecategoriseerde energie-inzichten.