Inflatie remt donatie-drang Nederlanders niet
Doneren aan goede doelen is ondanks de huidige inflatie nog altijd populair onder Nederlanders. Uit onderzoek van Adyen blijkt namelijk dat 27% van de Nederlanders bij een (online) betaling doneert aan een goed doel. Goede doelen in de gezondheidssector of natuur- en milieuorganisaties blijken de populairste ‘donatie-doelwitten’ te zijn.
Naast dat ruim een kwart van de Nederlanders aangeeft nu al te doneren, stelt 12% zichzelf ten doel om aan een goed doel meer geld te doneren dan dat zij de afgelopen twee jaar hebben gedaan. Adyen wil zijn klanten met hun goede voornemens dan ook helpen. Om die reden heeft de bekende fintech dan ook Adyen Giving gelanceerd; een betaaloplossing om eenvoudig donaties te verwerken bij het aankoopproces.
Dit jaar brengt Adyen verschillende klanten samen in The Adyen Holiday Store op het Rokin. In deze pop-up-winkel komen de retail-lessen van het afgelopen jaar terug, waaronder de behoefte van Nederlanders om te doneren aan goede doelen bij het aanschaffen van producten in een (online) winkel.
“Het is de eerste keer dat wij zelf een pop-up store openen”, legt Ynske van Vliet (Head of Marketing Benelux bij Adyen) uit. In de pop-up store kunnen klanten middels een shop-in-shop laten zien wat voor activiteiten volgens hen het afgelopen jaar het beste hebben gewerkt binnen de retailsector. Het customizen van producten, een in-store-beleving creëren en (online) doneren zijn voorbeelden van trends die daarbij worden meegenomen.
“Zo kunnen consumenten een workshop sieraden maken volgen en worden bagagelabels gepersonaliseerd. We geven klanten van Pivot, Koekemannetje, Boldking en Nortvi de mogelijkheid direct te doneren aan Make-a-Wish Nederland. Om het goede doel te steunen, zal Adyen alle transactiekosten op zich nemen en de opbrengst verdubbelen”, aldus Van Vliet.