Nationale-Nederlanden stopt met aanbieden consumptief krediet
Vanwege de “gewijzigde marktomstandigheden” heeft Nationale-Nederlanden Bank besloten om per 8 maart te stoppen met het aanbieden van consumptief krediet. De financieel dienstverlener laat weten dat het besluit geen gevolgen heeft voor klanten die al over een lopend krediet beschikken.
“De markt voor consumptief krediet is aan het veranderen”, start NN Bank zijn uitleg. “Dit leidt er toe dat het strategisch belang van consumptief krediet voor de bank is afgenomen.”
De financieel dienstverlener ziet zich daarom genoodzaakt om te stoppen met het aanbieden van nieuwe leningen. NN Bank benadrukt dat er voor klanten met een bestaande lening niets wijzigt en de huidige dienstverlening gehandhaafd wordt.
Te veel betaalde rente
De markt van consumptief krediet is de afgelopen tijd veelvuldig in het nieuws gekomen. Veel financieel dienstverleners, waaronder NN Bank, zagen zich de afgelopen tijd namelijk verplicht om particuliere klanten te compenseren, die gedurende de looptijd te veel rente hadden betaald op hun doorlopend consumptief krediet.
De compensatieregeling volgt na een uitspraak van het Kifid over een conflict tussen ABN AMRO en een klant. Het klachteninstituut oordeelde dat de klant te veel rente had betaald over een doorlopend krediet met een variabele rente die de klant had tussen 2010 en 2018. Waar de marktrentes die de bank zelf moest betalen daalden, gebeurden dit niet met de tarieven die de klant moest betalen. Onterecht, stelde het Kifid.
Het klachteninstituut stelde dat banken de marktrente moesten bepalen aan de hand van rentes die De Nederlandsche Bank en het Centraal Bureau voor de Statistiek publiceren. Hoewel ABN AMRO beweerde dat deze rentes ongeschikt zouden zijn als referentiepunt, ging de Commissie van Beroep van het Kifid hier niet in mee.
Inmiddels zijn op aandringen van de Autoriteit Financiële Markten veel kredietverleners gestopt met het aanbieden van doorlopende kredieten of hebben zij de voorwaarden aangepast.