Wereldburger Arnaud Denis wil vermogensbeheer toegankelijk maken voor het brede publiek
Hij groeide op in Thailand en Indonesië, studeerde in Frankrijk en werkte in de VS, Polen, Rusland en nu in Malta. Kortom: Arnaud Denis is een wereldburger. Wat hij leerde is dat je nooit moet denken dat jij het beter weet, en dat je eerste indruk zelden klopt. Maar hij zag ook hoe mensen door het systeem worden buitengesloten. Met MeDirect wil hij onder meer vermogensbeheer voor het brede publiek toegankelijk maken. Hij sprak er in de Leaders in Finance-podcast over met Jeroen Broekema.
Het verbinden van mensen lijkt Arnaud Denis met de paplepel ingegoten. Zijn vader bouwde als ingenieur wegen, treinstations en havens in Thailand. Vele jaren later bouwt hijzelf ook de infrastructuur die mensen toegang moet bieden tot de financiële wereld – maar dan digitaal.
“We willen mensen in staat stellen hun geld te laten groeien met vertrouwen en autonomie”, vertelt Denis. Met ‘we’ doelt hij op MeDirect, een van oorsprong Maltese neobank die Europa wil veroveren door vermogensbeheer te democratiseren.
Daarvoor heeft MeDirect een “wealth super app” gebouwd op basis van drie uitgangspunten. Denis noemde al vertrouwen en autonomie, de derde is inclusie. “We willen mensen via het platform tegen lagen kosten en zonder minimumdrempel toegang geven tot hoogwaardige vermogensdiensten.”
Het klinkt wellicht bekend in de oren. MeDirect is zeker niet de eerste speler die belooft de traditioneel gesloten vermogensbeheerwereld open te breken voor het brede publiek. Wat MeDirect echter nieuw maakt, zo stelt Denis, is juist het samenspel van de drie pijlers.
Het vertrouwen om te beginnen
Daarin speelt het vertrouwen een sleutelrol. Waar veel concurrenten een execution only-app bieden, wil MeDirect klanten die daar behoefte aan hebben veel meer bij de hand nemen. “We ontwikkelen het vertrouwen van de klant door middel van ondersteuning, begeleiding en transparantie.”
Dit moet ervoor zorgen dat de beginnende belegger niet alleen de mogelijkheid krijgt om te investeren, maar ook de middelen om daarbij zelf geïnformeerde, weldoordachte keuzes te maken. Denis: “Beleggen is een complexe wereld en ons doel is dit echt te vereenvoudigen en het vertrouwen te creëren dat men nodig heeft om te beginnen.”
Daarmee draagt het vertrouwen bij aan de autonomie, die op haar beurt weer een belangrijk element is voor inclusie – daarvoor is het immers essentieel dat je niet enkel wordt toegelaten, maar ook in staat bent serieus mee te spelen.
Waarde brengen
“Dat is dus de raison d’etre voor MeDirect”, aldus Denis. “Om dat gat in de markt te vullen en iets te creëren waarvan we hopen dat het echt waarde brengt voor consumenten. En als het doel is om mensen te helpen hun geld te laten groeien en met vertrouwen te beheren, denken we dat dat iets heel moois is.”
Met deze propositie bedient MeDirect vooral particuliere klanten, legt hij uit. “Particuliere beleggers die op zoek zijn naar zeer gemakkelijke online beleggingsoplossingen. De gemiddelde klant heeft ongeveer vijftig- tot zestigduizend euro aan investeringen en stortingen op het platform. Maar het is heel breed – het kan ook tienduizend of vijfhonderdduizend euro zijn.”
Inmiddels zitten iets meer dan 100.000 klanten op het platform. Vanuit Malta waagt MeDirect – dat in 2004 werd opgericht als Mediterranean Bank – zich steeds verder op het Europese vasteland. In 2013 werd uitgebreid naar België en sinds kort is MeDirect ook actief in Nederland.
Wereldburger
Denis begon in 2019 als CEO van MeDirect. Daarvoor was hij onder meer Managing Director bij de Fixed Income-divisie van Société Générale in New York, Deputy CEO en CEO bij Eurobank in Polen en First Deputy CEO van Rosbank, het Russische retailplatform van Société Générale.
Met zijn huidige post op Malta vervolgt Denis de wereldreis die al zijn hele leven duurt. Na de eerste jaren van zijn leven door te brengen in Thailand, verhuisde het gezin naar Indonesië. Vervolgens woonde hij gedurende zijn jeugdjaren ook nog in Australië, Engeland en Frankrijk.
In die jaren drukten zijn ouders hem steevast twee dingen op het hart. Ten eerste om “het grootste respect te tonen voor de lokale mensen en hun cultuur”, zo vertelt hij. “Probeer ze te begrijpen en denk nooit dat jij de oplossing hebt en het beter weet dan zij – nóóit. Dat is een groot leerpunt voor het leven in het algemeen.”
De tweede les was dat de werkelijkheid nooit is wat ze lijkt. “En ik zou zeggen: hoe meer je over iets hoort of iets op een bepaalde manier wordt gepresenteerd, hoe dieper je jezelf de vraag moet stellen: ‘Hoor ik het wel goed? Hoe maak ik mijn eigen beoordeling? Welke informatie zoek ik om mijn eigen oordeel te vormen?’”
Hij geeft een voorbeeld: “In Azië betekent iemand die glimlacht niet zomaar dat hij lacht. Het betekent dat hij iets erkent, dat hij zich oncomfortabel voelt of dat hij eigenlijk boos is. Je moet dit dus decoderen en een stap verder gaan. Hierbij zal het opbouwen van goede relaties en jezelf openstellen je helpen om ook de waarheid te krijgen van anderen.”
Systeem van uitsluiting
Na zijn jaren in Azië, Australië en Engeland keerde Denis terug naar Frankrijk, het land waar zijn ouders oorspronkelijk vandaan komen. “Daar heb ik mijn studie afgerond.”
Hij voltooide een master in bedrijfskunde en finance aan de Emlyon business school. Vervolgens behaalde hij ook nog een master in strategisch management aan de prestigieuze HEC Paris – een mooie start voor een succesvolle carrière.
"Wij willen beleggen vereenvoudigen en zo het vertrouwen creëren dat men nodig heeft om te beginnen.”
Denis benadrukt echter dat het Franse schoolsysteem haaks staat op zijn eigen idealen. “Het is een heel competitief systeem. Het is heel kieskeurig – je moet keihard werken om in de ‘classe préparatoire’ en dan de business school te geraken. Het beloont de mensen die de werklast aankunnen – zij worden geselecteerd. Maar het werkt vernietigend voor de mensen die het níet redden.”
“Het is dus een systeem dat helemaal niet eerlijk beloont. En als je faalt, word je vaak als niet goed genoeg beschouwd”, legt hij uit. Dat is op zichzelf al een probleem, maar bereidt studenten volgens Denis ook nog eens slecht voor op het werkende leven. “We weten dat het doel van een manager juist is om het beste uit íedereen te halen. En het Franse systeem is precies het tegendeel hiervan.”
Alleen samen
Als leider probeert hij dan ook nadrukkelijk het beste in al zijn mensen naar boven te halen. Dat is niet alleen in het belang van die mensen, maar natuurlijk ook van MeDirect. “We zijn heel erg teamgericht – in zo’n concurrerende en moeilijke omgeving kunnen we het ons niet veroorloven om te denken dat we het alleen kunnen. Dus de focus op teamwork is heel sterk in het bedrijf.”
En ook in de missie waar het team van MeDirect samen aan werkt komt deze overtuiging van Denis natuurlijk helemaal terug. “Wat we willen is veel meer mensen in staat stellen hun geld te laten groeien met vertrouwen en autonomie. Dat is waar het ons om gaat.”
Benieuwd naar het hele gesprek tussen Arnaud Denis en Jeroen Broekema? Luister het hier terug.
Meer Wealth Management-gerelateerd nieuws is te vinden op de Wealth Management-themapagina van banken.nl.