‘Centrale banken hebben ‘Weird Barbies’ nodig’

02 augustus 2023 Banken.nl

Inspiratie kan uit onverwachte hoeken komen.Terwijl Charles White Thomson (CEO bij Saxo UK) naar de film Barbie keek, raakte hij geïntrigeerd door de charismatische ‘Weird Barbie’. Weird Barbie staat volgens Thomson symbool als alternatief tegen groepsdenken, lethargie en de populistische versimpeling op zowel institutioneel als individueel niveau.

Voor wie niet weten wie Weird Barbie is, ze is de Barbie met kortgeknipt haar en (vaak) met stifttekeningen op haar gezicht. Ze staat in contrast met de ‘prestine’ Ken en Barbie – de individualisten. Weird Barbie is de uitdager, ongebonden door conventies, waar een ieder zijn individualiteit kan uiten, of met wie naar een alternatief perspectief gezocht kan worden.

Kortom, Weird Barbie is niet vreemd in de negatieve zin van het woord, ze denkt gewoon anders. En volgens Thomsen hebben we precies zulke personages nodig.

‘Centrale banken hebben ‘Weird Barbies’ nodig’

Daarom wil Thomsen dat instellingen zoals het Monetary Policy Committee van de Bank of England hun eigen Weird Barbies hebben, zodat de cyclus van groepsdenken doorbroken kan worden. Niet alleen de Bank of England zou daar last van hebben, veel van ’s werelds centrale banken zouden er mee kampen.

Het is volgens de Saxo UK-CEO een teleurstellende periode geweest voor veel van deze instanties, met belangrijke logica gebaseerd op supergoedkoop geld in de vorm van kwantitatieve versoepelingen en extreem lage rentetarieven, en de resulterende activabubbels en inflatie die de bestaande tegenmaatregelen aansturen.

Het idee van tijdelijk inflatie zou een klassiek voorbeeld vormen. De collectieve centrale banken – vol met onoverwinnelijke economen, velen van hen opgeleid aan dezelfde instituten, in dezelfde economische theorie – waren er overwegend van overtuigd dat de inflatie snel zou terugkeren naar 2%. Omdat dat is wat er meestal gebeurt en dat is wat het model zegt. Maar waar was de stem van Weird Barbie?

Thomsen stelt dat we deze aannames in twijfel moeten trekken, inclusief het benoemen van de enorme liquiditeit in het systeem, de toename van spaargeld en de impact van initiatieven zoals ‘helicopter financing’. Bovendien zou het idee van tijdelijke inflatie moeten worden uitgedaagd en een andere aanpak moeten worden overwogen.

“Omarm je innerlijke Weird Barbie of zoek er een om je te helpen."

Weird Barbie voegt de belangrijke ingrediënten van individualiteit en nieuwsgierigheid toe, die voor veel klassiek opgeleide economen ongemakkelijk, triviaal en als randzaken worden beschouwd. Thomsen pleit dan ook voor een grondige herziening van het monetaire beleid, waarbij de werkzaamheden van het Monetary Policy Committee – naast economen – uitgevoerd zou moeten worden door generalisten.

In de toekomst zouden het MPC en soortgelijk instanties een mix van economen en Weird Barbies moeten hebben. Het vermogen om anders te denken zou toegejuicht moeten worden, omdat het nieuwe ideeën genereert. Niemand houdt volgens Thomsen van een Weird Barbie die enkel showt om het showen. Tegen de stroom in zwemmen is niet makkelijk, en daarom is het in de meeste gevallen gebruikelijker om de consensus te steunen dan ertegenin te gaan.

Ook de individuele belegger heeft behoefte aan toegang tot, of het vermogen om zijn eigen Weird Barbie te raadplegen. Om de status quo en traditioneel denken, inclusief de mening van ’s wereld bekendste instellingen, uit te dagen en ter discussie te stellen. Dit wordt ook wel contrair of gedifferentieerd denken genoemd en kan worden toegepast op alle aspecten van het beleggingsproces.

Charles White Thomsen, CEO, Saxo UK

Een voorbeeld hiervan is wanneer de Bank of England de inflatie voorspelt op 2%. Weird Barbie zou zeggen, en Thomsen zou het daar mee eens zijn, dat dit te specifiek is en geen rekening houdt met onverwachte effecten. Een waarschijnlijker scenario zou een bandbreedte van 2% tot 5% zijn, wat zorgt voor een betere planning omdat rentetarieven overlappen.

Of, wanneer de consensus claimt dat iets een ‘no-brainer’ of een goed idee is, dat men ook over het alternatief of tegenargumenten moet nadenken. Hoe vaak heeft de markt een aandeel of thema opgewaardeerd en gekocht op het hoogtepunt van de cyclus om het daarna te zien instorten? Dit geldt volgens Thomsen ook andersom en zou ook moeten worden toegepast wanneer financiële instrumenten massaal zijn oververkocht of uit de gratie zijn geraakt.

Regels en veronderstellingen in twijfel trekken, luisteren naar je intuïtie op dagelijkse basis – vaardigheden waarin Weird Barbie gespecialiseerd is. Omarm je innerlijke Weird Barbie of zoek er een om je te helpen. En voor degenen die deze analogie willen voltooien door een split te doen, zorg ervoor dat je eerst traint. Dat is voor de echte Barbie-liefhebbers.

Een blog van Charles White Thomsen, CEO bij Saxo UK.

Meer over Saxo
Profielpagina
Saxo is een partner van Banken.nl