Rabobank maakt zich op voor ‘ingrijpende’ reorganisatie
De Rabobank zou te log, te complex en te hiërarchisch zijn. Onder leiding van CEO Stefaan Decraene zou de coöperatieve bank zich opmaken voor een “ingrijpende herschikking”. Personeel zou niet alleen meer verantwoordelijkheden moeten krijgen, er zullen ook functies geschrapt worden, al zou nog niet bekend zijn om hoeveel banen het gaat.
Dat schrijft het Financieele Dagblad op basis van een uitgelekte interne notitie van de groepsdirectie aan de algemene ledenraad van de bank. De Belgische topman zou van mening zijn dat de Rabobank aan slagkracht mist.
“Door de vele lagen binnen de bank lukt het niet om klanten snel en efficiënt te bedienen”, schrijft het FD op basis van de notitie. “Het beleid van de bank moet voorspelbaarder worden. De huidige inrichting leidt tot een te grote bestuurlijke drukte. Processen zijn te versnipperd geworden.”
De krant stipt aan dat in de notitie geschreven wordt dat er functies weggesneden dienen te worden, al zou men nog geen helder beeld hebben om hoeveel functies het daadwerkelijk gaat.
Doorgeslagen centralisatie
Decraene zou van mening zijn dat de centralisatie onder leiding van zijn voorganger Wiebe Draijer is doorgeslagen. Hierdoor zou de omgang met particuliere klanten “te weinig focus, te complex en te traag zijn”.
Daarnaast is hij kritisch op het magere productaanbod van de bank (ten opzichte van zijn concurrenten) en wil hij meer duidelijkheid over de verschillende rollen van medewerkers en hun verantwoordelijkheden.
De nieuwe CEO pleit niet alleen voor een vereenvoudiging van de bank, hij is ook voor een (gedeeltelijke) terugkeer naar de regio. Het FD concludeert dan ook dat het “sterk uitgeholde” mandaat van lokale directeuren binnenkort mogelijk weer versterkt wordt. Het bestuur van de bank zou momenteel een binnenlandse tour maken om de plannen met de verschillende lokale afdelingen te bespreken.
Reactie Rabobank
Een woordvoerder van de bank benadrukt tegenover het FD dat er nog niks is besloten en dat de notie enkel de uitgangspunten van het nieuwe beleid zou omschrijven. “Rabobank heeft de ambitie zijn marktpositie te versterken. Om dat te realiseren wordt er kritisch gekeken naar de klantbediening en de organisatie”, aldus de uitleg.
Hoewel de woordvoerder tegenover de krant stelt dat er kritisch wordt gekeken naar de processen binnen de bank, acht hij het te vroeg om in te gaan op verdere vragen.