Goldman Sachs vraagt geld voor berichtenservice

19 augustus 2014 Banken.nl 1 min. leestijd
Profiel

De Amerikaanse bank Goldman Sachs heeft financiële instellingen nu officieel gevraagd een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van een nieuw berichtenservice voor handelaren. Dat meldde de Britse krant Financial Times afgelopen vrijdag. De nieuwe berichtenservice moet een alternatief worden voor ‘Instant Bloomberg, de berichtenservice van Bloomberg die momenteel de communicatie in financiële handelsmarkten domineert.

Bloomberg domineert

Berichtenapplicaties zijn in de financiële wereld een cruciale hulp bij hun dagelijkse bedrijfsvoering. Verzekeraars gebruiken de app om obligatieprijzen met investeerders te delen, terwijl hedgefonds managers hun handelsideeën via de app communiceren, en handelaren gebruiken de berichtenapplicatie om met hun verkoopmedewerkers te communiceren. Momenteel maken de financiële instellingen nog gebruik van de berichtenservice van Bloomberg. De instellingen betalen momenteel $20.000 voor de dienst, die in de vorm van een totaalpakket wordt afgenomen – dat naast de berichtendienst bestaat uit een data-, handels- en nieuwsterminal. Er wordt al een tijd naar een alternatief gezocht dat het mogelijk maakt om alleen voor desgewenste diensten te betalen in plaats van een gebundeld totaalpakket.

Goldman Sachs vraagt geld voor chatservice

Financiële bijdrage

Volgens de Financial Times zijn verschillende grote banken waaronder Morgan Stanley, JPMorgan Chase & Co, Bank of America, Deutsche Bank, HSBC Holdings gevraagd om een bijdrage van 5 tot 6 miljoen dollar te leveren voor de ontwikkeling van het chatservice systeem. Dit nieuwe systeem moet gratis verkrijgbaar zijn en moet een open source systeem worden die gemakkelijk te integreren is in bestaande systemen van de financiële instellingen.